Print Page | Close Window

Øv bøv... min første skade

Printed from: Løber Til Løber
Topic URL: http://www.dourun.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10761
Printed on: 24/10/2014

Topic:

Topic author: Rosepige
Subject: Øv bøv... min første skade
Posted on: 19/11/2004 09:03:42
Øv hvor er det surt. Lige som jeg var kommet igang med at løbe, havde købt nye sko og fik taget mig sammen til at løbe i stormvejret i går skal det absolut gå galt. Jeg skulle bare lige kravle uden om et træ, der var væltet af stormen, men underlaget skrider og jeg vrider om. Først syntes jeg ikke det var så slemt, så efter at have gået lidt løb jeg hjem. Men jeg skal nok sige at det er blevet værre siden. Min ene ankel gør konstant ondt, og jeg kan ikke bevæge den og slet ikke støtte på den. Hvor er det bare surt. Jeg kan overhovedet ikke gå nogen steder, og tør slet ikke tænke på hvornår jeg kan begynde at løbe igen..
Har lige fået en tid hos lægen. Håber han kan sige det bare er slaget og den ikke er brækket eller noget... (men så havde jeg vel for søren ikke kunne løbe hjem eller???)
Surt surt surt... I andre.. Hav en god løbetur i det gode vejr.

Replies:

Reply author: Søren Both
Replied on: 19/11/2004 09:22:14
Hej Rosepige

Jeg tror den er forstuvet. Under alle omstændigheder så er det en gid ide at behandle din skade med RICE i akutfasen. SÅ hvis jeg var dig ville jeg komme igang straks.

Her er en beskrivelse af behandlingen i akutfasen.

RICE Gives i de første 24 - 48 timer.
Rest: Det skadede sted holdes i ro. Standser ulykken.

Is: Første 3 - 4 timer 20 - 25 min pr. time, herefter 20 - 25 min hver 3 - 4 time i rasten af akut fasen. Smertestillende, dæmper hævningen (kar sammentrækkende) og nedsætter stofskiftet.

Compression: Du lægger er stramt elastikbind. Og det skal selvfølgelig ikke være strammer end der kan løbe blod til foden. Mindsker pladsen til hævelsen. Reducere hævelsen.

Elvation: Det skadede sted hæves over hjertet. Mindsker blødningen og øger tilbageløbet.

Når du så været til læge og der er gået en dag eller to dage med RICE så kan du begynde den egentlige behandling/genoptræning.

God løber...
Søren

Reply author: Jan Da
Replied on: 19/11/2004 10:35:25
Genoptræningsforløb er grundigt beskrevet her:http://www.sportnetdoc.dk/dk-frame.htm
Se specielt under ankler og Udevendige ledbåndsskader i fodleddet.

Det er tit vanskeligt at vurdere skadens omfang før efter de første par døgn når inflammation mv. er bekæmpet. Da din umiddelbare smerte ikke var voldsom er skaden måske ikke så stor, men måske har du forværret den ved at løbe hjem.

Som der også nævnes er vippebrætsøvelser en glimrende øvelse til forebyggelse af forvridninger i fodleddet (en øvelse alle løbere burde have på programmet).

Da jeg kan huske du også cykler er dette formentlig noget du hurtigere kan genoptage end løb, forudsat at gearingen holdes lavt.

Reply author: Stress-a
Replied on: 19/11/2004 15:59:00
Hej Rosepige........

Lige lidt opmuntring til dig her til weekenden.

Der skete det samme for mig for nogle år siden, men jeg kunne altså ikke løbe hjem.
Det viste sig at mine ledbånd i ankel var læderet.
Det gav en pause på tre uger så var jeg afsted igen.
Men husk på når du starter op igen, så stille og rolige ture helst ikke i skoven hvor der er så mange ujævnheder !!!

God bedring til dig
Tommy

Reply author: Rosepige
Replied on: 19/11/2004 18:12:11
Efter et check ved lægen (jeg plejer normalt ikke at rende til lægen ved småskader, men jeg var bange for der var noget rigtig galt, da det har gjort så ondt hele natten at jeg ikke kunne sove) er jeg blevet beroliget med at anklen formentlig blot er forstuvet. Så der skulle forhåbentligt ikke gå alt for længe før jeg er up and running igen...
Hvornår må man egentligt begynde at løbe (forsigtigt) igen? Når det er holdt op med at gøre ondt (den har aldrig været rigtig hævet) eller skal man vente længere??

Reply author: vinding
Replied on: 19/11/2004 23:01:37
Hejsa

Jeg vil foreslå at du venter til at smerten er helt væk. En forstuvning kan være lige så slem, som en brækket ben. For det er en ledbåndsskade.

Tag den med ro. For det er alligevel vinter nu.

Vinding

Reply author: nunobow
Replied on: 20/11/2004 00:36:21
Jeg vil også vente til smerten er HELT væk, hvis jeg var dig.

Jeg har dyrket konkurrencesvømning i mine teenage år - og forstuvede engang anklen ved at sætte forkert af i forbindelse med en vending. Jeg startede for hurtigt med at belaste anklen igen (jeg skulle jo for fa'en træne!) - med det resultat, at jeg efter ½ år stadig kunne mærke efterveer efter forstuvningen.

Så ro på... du skal vel ikke nå noget? (selv om det er pissesurt og hamrende irriterende - eller TRÆLS som vi siger på jysk ) I hvert fald fortjener din ankel ro til den er helt ok igen :)

God bedring - og op med humøret.

/nunobow

We are not many - but we are loco!

Reply author: Hekla
Replied on: 20/11/2004 10:47:27
Og så kommer jeg og siger noget HELT andet

Få din fod tapet op. Find en ven eller fysioterapeut, der kan, og så kom i gang igen. Med foden tapet op, er den stabiliseret og træningen får de små læsioner i ankelen til at hele meget hurtigere.
Jeg har selv praktiseret det med succes, næsten hver gang jeg har vredet slemt om på foden. Is på et par gange om dagen og når du kommer hjem fra løbetur, og tape på, når du går og løber.

Med venlig hilsen
Hekla

Reply author: bbs
Replied on: 20/11/2004 12:33:59
Hekla det lyder som om du næsten ugenligt vrider om i ankelen. Er der ikke noget med at man risikerer at ledbåndene bliver mere "slappe" hvis man bare kaster sig ud i at løbe igen med det samme og dermed evt. overbelaster dem igen inden de er "kommet til sig selv".
Jeg har en gang haft en ankelskade (pga skiløb) og fik anbefalet 3 uger på en elipse maskine (tror jeg nok den hedder) inden jeg prøvede at løbe igen. Efter det var anbefalingen at tape ankelen op inden løb og så ellers løbe så lidt at ankelen ikke hævede. Det undrer mig forøvrigt at tape sat udvendigt på huden kan styre ret meget på mine mine 75 kg.

Mvh
Benny

Reply author: Giles
Replied on: 20/11/2004 15:27:57
Hej bbs

Tapen støtter kun anklen en lille smule, men til gengæld holder den fast i huden på begge sider af det skadede sted. Når anklen så er på vej ud i en forkert position trækker tapen i huden og dette registreres af nervesystemet der så giver musklerne rundt om det skadede sted besked om at stabiliserere ledet. Dette er normalt en af ledbåndenes funktion så tapen kan delvist overtage. Det er dog stage tilrådeligt at være forsigtig idet tapen som sagt ikke støtter så meget rent mekanisk.

Mvh Eigil

Man skal bare tro på det.

Replied on: 20/11/2004 18:54:54
Hej

Jeg har en lang "tradition" for at vrikke om på foden, specielt i efterårssæsonen med blade på stierne. Men nu er det faktisk, med en enkelt undtagelse, et par år siden. Ugentlig har det aldrig været. Jeg taper den op i mindst 14 dage efter et vrid.
Det er rigtigt, at ledbåndene bliver slappere og man nemmere vrikker om igen. Men det har ikke den store betydning at holde pause - så det lader jeg være med. Tapen HAR faktisk stor betydning og stabiliserer ankelleddet forbløffende godt. Også mekanisk. Tapen sidder fast hele vejen rundt om og under foden. Men det er selvfølgelig en forudsætning, at man kan tape rigtigt.
Jeg vred så meget om for nogle år siden, at en flis af hælknoglen blev revet løs. Men også her løb jeg med en god optapening - og med speciallægens fulde velsignelse. Han var fuldstændig enig i, at både knogleheling og heling af de andre småskader går betydelig hurtigere på den måde. Blodcirkulationen øges simpelthen.

Men når alt det her er sagt - så afhænger det fuldstændig af, hvilken form for ankelskade, der er tale om. Og hæver ankelen meget, er blå og øm, så skal den aflastes og holdes oppe. Ankelen kan skades på forskellige måder.
Når det er sket for mig, løber jeg som regel hjem og behandler den hurtigt med RICE, så den afhæver. Når jeg står op næste morgen, taper jeg den ind med det samme. På den måde undgås ofte, at den hæver igen.

Med venlig hilsen
Hekla

Replied on: 21/11/2004 11:34:13
Hej Hekla

Tak for de gode råd mht. at tape foden op. Det lyder som en god ide, for den gør ikke længere ondt når jeg bare går eller småløber(i stuen ) almindeligt, men kun hvis den vrider om. Altså fremad bevægelsen er ikke noget problem, men sandsynligheden for at skride i det her vejr er vel også tilstede...
Men hvordan taper man den rigtigt op? Kender I evt. et sted på nettet der viser det? Og kunne man i stedet lægge et alm. støttebind om?

Det er utroligt.. For to uger siden kunne jeg ikke løbe 1 km, men efter at have lært at tage det roligt, synes jeg faktisk det er ret fedt, og finder det forfærdeligt blot at sidde indenfor når det er så flot solskin udenfor...

Reply author: jorgencederberg
Replied on: 21/11/2004 14:58:05
Citat:

Hej Hekla

Tak for de gode råd mht. at tape foden op. Det lyder som en god ide, for den gør ikke længere ondt når jeg bare går eller småløber(i stuen ) almindeligt, men kun hvis den vrider om. Altså fremad bevægelsen er ikke noget problem, men sandsynligheden for at skride i det her vejr er vel også tilstede...
Men hvordan taper man den rigtigt op? Kender I evt. et sted på nettet der viser det? Og kunne man i stedet lægge et alm. støttebind om?

Hej Rosepige,

først og fremmest tillyke med at du er kommet i gang med at løbe. Jeg startede i februar i år og det har bare været rigtig godt. Desværre har jeg ikke kunnet løbe den sidste måneds tid på grund af lidt knæproblemer, men jeg regner med at starte igen i den kommende uge.

Angående dit spørgsmål, så fandt jeg lige det her på Netdoktor, http://www.netdoktor.dk/tema/skiskader/tapening.htm og det ser ganske okay ud. Jeg har spillet meget volley i mine unge dage, og døjede meget med ankelproblemer. En overgang tapede jeg min ankel ind til hver træning, og fik derfor en del øvelse i det.

Som der står på Netdoktor, skal tapen overlappe. Det er meget vigtig! Det kommer til at sidde bedre fast og bliver stærkere. Det andet du skal være opmærksom på er, at du ikke taper hen over den knogle der er på ydersiden af foden. Hvis du fører en finger fra hælen frem mod din lilletå, kommer der et fremspring på et tidspunkt. Den skal du for alt i verden undgå at tape ind, da uden undtagelse vil gøre forbandet ondt at gå/løbe med det.

Ellers må du prøve dig frem. Det tager et par gange at blive god til det, og du kan i hvert fald mærke med det samme hvis det ikke sidder godt.

Håber du kommer ud at løbe igen snart.

mvh
Jørgen Cederberg

Replied on: 21/11/2004 15:37:44
Hej

Tapeningen på netdoktor ser i og for sig okay ud. Jeg ville dog undgå at tape hen over akillessenen, men sætte den tværgående tape højere. Det vil kunne irritere akillessenen og det er der jo ingen grund til. Desuden ville jeg også tape på kryds. Start over yderste kno, lad tapen går skråt ned og under foden og krydse op over den inderste kno. Sørg for at lave et let stræk opad. Det tvinger foden i en stabil stilling. Det kræver nogen øvelse at gøre det rigtigt, stramt nok og ikke for stramt.
Jeg ville heller ikke bruge den brede tape, som anbefales, men mellembredden.

Med venlig hilsen
Hekla

Reply author: Vixen
Replied on: 22/11/2004 17:30:30
Hej Rosepige,

Nej hvor surt for dig at få sådan en træls skade og så så tidligt i dit ellers fine løbe-forløb
Jeg har fulgt lidt med i dine indlæg for jeg er også næsten nybegynder udi løb og har været igennem begynderprogrammer og fartnedsættelse og hele "moletjavsen" og så er det altid sjovt at læse om andre der kæmper med de samme ting som eenselv.

Det lyder som om de garvede herinde på siten kender til det med at vride om og til det der "tapen op", så du må lytte lidt til dem og så bare på den igen, for jeg vil give dig helt ret i at det er fedt at løbe og her i Vejle var vejret i hvert fald så hamrende fedt her i weekenden at man bare måtte ud og løbe. God bedring med dig.

Mange hilsner fra Vixen

Replied on: 27/11/2004 15:45:12
Tak for hjælpen og opmuntringen.

I dag var jeg ude og løbe for første gang, og jeg havde tapet foden godt op. Det gik ganske fint og jeg løb næsten fem km uden at mærke noget til anklen. Det var lidt hårdt at komme igang igen, men hvor er det lækkert efter jeg er kommet hjem

Løber Til Løber : http://www.dourun.com/forum/

© DoURun.com

Luk vindue