Sæt www.dourun.com som din startside!
Tilføj www.dourun.com til Foretrukne (gælder kun Internet Explorer brugere)
Send en mail til en ven og fortæl om www.dourun.com
Løber Til Løber
Løber Til Løber
Løber Til Løber
Forside | Profil | Tilmeld | Aktive emner | Medlemmer | Søg | Hjælp
 Alle Fora
 Løber til Løber
 Træning
 Chirunning : en letlæst artikkel

BEMÆRK: Du skal være registreret for at kunne sende et svar.
For at registrere, klik her . Registrering er gratis!

Skærmstørrelse:
Brugernavn:
Password:
Anti-Spam Code:
Format Modus:
Format: FedKursivUnderstregetGennemstreget Venstre justercentreretHøjre juster Horisontal regel Indsæt linkIndsæt e-mailIndsæt billede Indsæt kodeIndsæt citatIndsæt liste

Besked:

* HTML er TIL
* Forumkode er TIL
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Kryds af for at abonnere på emnet.

E M N E      H I S T O R I K
Torr Posteret - 14/06/2006 : 18:43:35
Hej dér,

i forbindelse med et klubblad har jeg forfattet et lille skriv om Chirunning...som gerne kan være passende læsning op til vores workshop d. 25 i Dyrehaven. Håber I kan bruge det.

mvh. Tor

Chirunning
Tænker du på, hvordan du løber ? Altså på, hvordan du biomekanisk frembringer dit løb, dvs. hvordan du bevæger fødder, ben, hofte, mavemuskler, arme, skuldre og hoved ? Er der nogle facetter i din løbestil, der trænger til en justering, der kunne gøre dit løb mere effektivt, eller måske nedsætte risici for skader ? Der kan jo være mange grunde til at dvæle lidt ved spørgsmålet....og et muligt svar kunne efterfølgende være: Prøv den nye løbestil kaldet Chirunning. Enhver der har fuldt debatten på www.dourun.dk hen over foråret vil vide, at Chirunning er den seneste trend indenfor løbeverdenen, og at der pt. skrives artikler i diverse danske løbemagasiner mv. om emnet...ja, og om begrebet løbestil generelt. Jeg vil i denne artikkel give en kort introduktion til Chirunning, som jeg selv praktiserer med stor fornøjelse, og som har gjort det muligt for mig helt uden gener at løbe adskillige marathonløb indenfor meget kort tid.

Chirunning er opfundet af den amerikanske ultraløber Danny Dreyer, som har over 30 års erfaring med langdistanceløb og træning af andre. Hans motivation for at udvikle Chirunning var simpel: at løbe så effektivt og ubesværet som muligt, og uden at blive skadet ! En af de grundlæggende pointer er følgende : se på, hvordan børn løber ! Studér deres løbestil. Børn løber jo nemlig utroligt ubesværet og frit, og faktisk relativt hurtigt i forhold til deres størrelse. Dreyer har selvfølgeligt studeret en række andre ting også, som alle er blevet inkorporeret i løbestilen, herunder det kinesiske energi-begreb Chi, som kendere af Tai Chi, Qi Gong, Reiki o lign. vil påskønne fra de sammenhænge, og som altså har givet løbestilen sit navn, og Chi-begrebet er centralt i forklaringen på løbestilens effektivitet og ’naturlighed’. Denne del kan man imidlertid vælge at se stort på, og koncentrere sig om selve det biomekaniske bevægelsesmønster, som karakteriserer løbestilen, og som kan opsummeres i følgende punkter:

• hold følgende fire punkter i kroppen på linie: ankler, hofte, punkt mellem skulderblade, hoved (samlet kaldet POSTURE). Man må ikke ’knække’ på midten
• hold bækkenet i lige vinkel på kroppen vha. mavemusklerne
• vær så afslappet som muligt i ankler, ben og knæ. Træk vejret fra maven
• hold ’knæene nede og hælene oppe’ under løbet (’pick up the feet’)
• land midt på foden, lad være med at sætte af med tæerne. Fødderne skal pege lige frem, og skal ramme jorden under eller lige bagved kroppens tyngdepunkt – ikke foran
• oprethold et hæld (LEAN) fremover, et hæld som stammer helt nede fra anklerne (lidt som de nordiske skihoppere). Jo større hæld, des hurtigere løb..og omvendt. Tyngdekræften trækker dig fremad – dette er en meget speciel følelse, når man får det til at virke !
• hold armene i 90 graders vinkel, sving armene BAGUD, ikke 'pumpe' med armene. Armbevægelsene må ikke krydse kroppens centerlinie
• der skal løbes med en kandence på (minimum) 85-90 slag pr. fod/minut, altid. Det er hældningen, som afgør, hvor hurtigt du løber. Tag forholdsvis korte skridt, dog længere skridt ved stor hastighed, skridtene afvikles bag kroppen

Der kan læses mere om Chirunning på www.chirunning.com og på www.amazon.com, på sidstnævnte skal man lige søge på Chirunning-bogen..og man kan læse mange begejstrede indlæg fra løbere, der lovpriser løbestilens fortræffeligheder mv. Det rapporteres, at især gener med skinnebensbetændelse og knæskader skulle forsvinde ! Jeg kan kun anbefale, at man giver Chirunning lidt opmærksomhed...den kan komme velbetalt og godt tilbage. Om ikke andet kan man evt. blive inspireret til at gå sin egen løbestil lidt efter i sømmene. God fornøjelse med det, vi ses derude !

Surf the principles - dive the details
8   S E N E S T E      S V A R    (Sidste først)
vejlo Posteret - 14/01/2007 : 14:16:02
quote:
Oprindelig indsendt af Torr

Hej dér,

i forbindelse med et klubblad har jeg forfattet et lille skriv om Chirunning...som gerne kan være passende læsning op til vores workshop d. 25 i Dyrehaven. Håber I kan bruge det.

mvh. Tor

Chirunning
Tænker du på, hvordan du løber ? Altså på, hvordan du biomekanisk frembringer dit løb, dvs. hvordan du bevæger fødder, ben, hofte, mavemuskler, arme, skuldre og hoved ? Er der nogle facetter i din løbestil, der trænger til en justering, der kunne gøre dit løb mere effektivt, eller måske nedsætte risici for skader ? Der kan jo være mange grunde til at dvæle lidt ved spørgsmålet....og et muligt svar kunne efterfølgende være: Prøv den nye løbestil kaldet Chirunning. Enhver der har fuldt debatten på www.dourun.dk hen over foråret vil vide, at Chirunning er den seneste trend indenfor løbeverdenen, og at der pt. skrives artikler i diverse danske løbemagasiner mv. om emnet...ja, og om begrebet løbestil generelt. Jeg vil i denne artikkel give en kort introduktion til Chirunning, som jeg selv praktiserer med stor fornøjelse, og som har gjort det muligt for mig helt uden gener at løbe adskillige marathonløb indenfor meget kort tid.

Chirunning er opfundet af den amerikanske ultraløber Danny Dreyer, som har over 30 års erfaring med langdistanceløb og træning af andre. Hans motivation for at udvikle Chirunning var simpel: at løbe så effektivt og ubesværet som muligt, og uden at blive skadet ! En af de grundlæggende pointer er følgende : se på, hvordan børn løber ! Studér deres løbestil. Børn løber jo nemlig utroligt ubesværet og frit, og faktisk relativt hurtigt i forhold til deres størrelse. Dreyer har selvfølgeligt studeret en række andre ting også, som alle er blevet inkorporeret i løbestilen, herunder det kinesiske energi-begreb Chi, som kendere af Tai Chi, Qi Gong, Reiki o lign. vil påskønne fra de sammenhænge, og som altså har givet løbestilen sit navn, og Chi-begrebet er centralt i forklaringen på løbestilens effektivitet og ’naturlighed’. Denne del kan man imidlertid vælge at se stort på, og koncentrere sig om selve det biomekaniske bevægelsesmønster, som karakteriserer løbestilen, og som kan opsummeres i følgende punkter:

• hold følgende fire punkter i kroppen på linie: ankler, hofte, punkt mellem skulderblade, hoved (samlet kaldet POSTURE). Man må ikke ’knække’ på midten
• hold bækkenet i lige vinkel på kroppen vha. mavemusklerne
• vær så afslappet som muligt i ankler, ben og knæ. Træk vejret fra maven
• hold ’knæene nede og hælene oppe’ under løbet (’pick up the feet’)
• land midt på foden, lad være med at sætte af med tæerne. Fødderne skal pege lige frem, og skal ramme jorden under eller lige bagved kroppens tyngdepunkt – ikke foran
• oprethold et hæld (LEAN) fremover, et hæld som stammer helt nede fra anklerne (lidt som de nordiske skihoppere). Jo større hæld, des hurtigere løb..og omvendt. Tyngdekræften trækker dig fremad – dette er en meget speciel følelse, når man får det til at virke !
• hold armene i 90 graders vinkel, sving armene BAGUD, ikke 'pumpe' med armene. Armbevægelsene må ikke krydse kroppens centerlinie
• der skal løbes med en kandence på (minimum) 85-90 slag pr. fod/minut, altid. Det er hældningen, som afgør, hvor hurtigt du løber. Tag forholdsvis korte skridt, dog længere skridt ved stor hastighed, skridtene afvikles bag kroppen

Der kan læses mere om Chirunning på www.chirunning.com og på www.amazon.com, på sidstnævnte skal man lige søge på Chirunning-bogen..og man kan læse mange begejstrede indlæg fra løbere, der lovpriser løbestilens fortræffeligheder mv. Det rapporteres, at især gener med skinnebensbetændelse og knæskader skulle forsvinde ! Jeg kan kun anbefale, at man giver Chirunning lidt opmærksomhed...den kan komme velbetalt og godt tilbage. Om ikke andet kan man evt. blive inspireret til at gå sin egen løbestil lidt efter i sømmene. God fornøjelse med det, vi ses derude !

Torr Posteret - 18/06/2006 : 17:19:01
Den står under 'Diverse'...du skal muligvis 'bladre'...

Tor

Caroline Posteret - 18/06/2006 : 17:16:30
Hej Torr,

Læste lige at der er workshop den 25. - og har nu ledt febrilsk efter tråden hvor detaljerne står, men uden held... Kan du ikke lige henvise til tråden? Eller gentage tid & sted for de tungnemme

Solskinshilsener,
Caroline
Torr Posteret - 15/06/2006 : 23:48:44
Nej...meget mindre bevægelser !

Armene fungerer jo som en slags penduler, og rent energimæssigt gælder det derfor om at minimere længden af det, der svinger frem og tilbage. Derfor den 90 graders vinkel...og derfor en lineær bevægelse frem og tilbage for overarmen...underarmen 'følger med'. Man kan i princippet tænke, at det kun er albuen, man skal svinge frem og tilbage. Albuen skal cirka svinge fra positionerne 'albue-arm parallelt med kroppen ... til håndledet ved hofte'. Prøv at lave dén bevægelse...og sammenhold med forklaringerne fra før.

mvh. Tor

stenbukken Posteret - 15/06/2006 : 16:47:55
altså lidt i stil med at løbe på cross-trainer?
Torr Posteret - 14/06/2006 : 21:39:06
Hej Sofie,

jeg har sådant set beskrevet det. Men forestil dig følgende: et gammeldags damplokomotiv...kig ned mod hjulene..kan du se den der jernstang, der pumper frem og tilbage i en cirkulær bevægelse...prøv at gøre bevægelsen næsten kun linæer frem-tilbage, frem-tilbage, så har du det...

..håber dette hjælper

T

sofie87 Posteret - 14/06/2006 : 21:28:13
ja jeg er enig med reimer, det er kort og præcist.
jeg har ikke sat mig ind i chi-running, altså ikke praktiseret det selv, men jeg har ivrigt fuldt oplæggene om denne nye form for løb, og begynder nu at kunne forstå mere og mere (dvs at jeg snart kan se det for mig, hvilket hidtil har været umuligt)

mit forståelses-problem ligger dog ved armene, jeg har endnu ikke fattet hvad det er man stiller op med dem under løbet?
Men en fin artikel, og et interessant emne.
sofie
Riemer Posteret - 14/06/2006 : 19:28:36
Hej Torr

Kort og præcist. Jeg synes du kommer rundt om det hele og det ganske kortfattet, selvom det er nemt at skrive en hel stil om emnet. Flot. Desværre kan jeg ikke deltage næste weekend (hulk hulk), men der kommer nok en anden gang.

Løberhilsner
/Riemer

Don't just talk about it - do it!

Løber Til Løber © DoURun.com Go To Top Of Page