Sæt www.dourun.com som din startside!
Tilføj www.dourun.com til Foretrukne (gælder kun Internet Explorer brugere)
Send en mail til en ven og fortæl om www.dourun.com
Løber Til Løber - Mitt første ultraløp
Løber Til Løber
Løber Til Løber
Forside | Profil | Tilmeld | Aktive emner | Medlemmer | Søg | Hjælp
Brugernavn:
Password:
Gem password
Glemt Password?

Alle Fora
 Løber til Løber
 Ultramaraton & Ekstremløb
 Mitt første ultraløp
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Forfatter Tidligere emne Emne Næste emne  

Einar
Stjernemedlem

Norge
posteringer 76

Skrevet - 22/06/2005 :  14:22:36  Vis profil  Besøg Einar's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Rapport fra mitt første 24-timersløp:

Siste to ukene før Trollhättan skulle det nedtrappes. Det er en aktivitet som ikke ligger helt til min personlighet. Jeg ble reddet av to forsovelser og to avslutninger på skole og barnehage så kilometerantallet ble redusert til 60 km. Siste langtur Onsdag, 24 km i maratonfart på mølle. Både denne uka og siste uka fikk jeg vondter overalt. Hele familien fikk også skikkelig halsbetennelse. Jeg var helt sikker på å bli smittet, men en strategi med masse C-vitamin og minst mulig kroppskontakt holdt virusene unna, og jeg har nok et godt argument mot dem som påstår at mye trening tærer på immunforsvaret. Siste uka hadde jeg tre rolige joggeturer og holdt på å dø av treningsabstinens.

Inntil jeg sto på startstreken i Trollhättan og ca. tre timer ut i løpet var jeg sterkt plaget med kraftige stikkende smerter på utsiden av leggen. Etterhvert ble det det eneste stedet i beina jeg ikke hadde vondt.

En nedtur var det å lese flere steder at oppladning med mat uka før er unødvendig, så jeg spiste som normalt (etter mine mål). I bilen nedover kvelden før kjørte jeg i meg tre liter farris og sportsdrikke i tillegg til et Mc Donaldsbesøk og mengder av sjokolade og potetgull. Meg ,PG, Ragnar og Geir ved frokosten på hotellet på løpsdagen var nok et syn. De 35 kronene vi betalte ekstra for maten hadde nok blitt doblet hvis noen hadde blitt forhåndsinformert. Det gikk i egg og bacon, pannekaker, pølse, dessert og wienerbrød skylt ned med mengder av kaffe og juice.

Til min ultradebut hadde KG ordnet med et helt perfekt vær. Ca. 20 grader og lett bris. Løpet gikk i en nydelig park litt utenfor byen.Det var lett kupert grusvei hele løypa, en rundløype på 1510m.
Etter å ha løpt runden noen ganger tenkte jeg at det bare var deilig at løypa var variert. Etter 6-7 timer måtte jeg bite i meg de ordene. Etter visst mange mil føles hver minste høydeforskjell som et fjell. Spesielt en bratt nedoverbakke på hele 2 meter var såpass bratt at det var en kamp å forsere den runde etter runde.

Geir og jeg holdt følge de første 115 kilometrene. Eller Geir dro meg regelrett mye av veien, så jeg skylder deg mye der , Geir. Vi har hatt en del gode nattlige langturer sammen og har i tillegg hatt mye kontakt for å dele treningsråd og frustrasjoner i vinter. Vi er også på samme nivå med identiske maratonperser (Ok da , jeg innrømmer det, Geir er 17 sekunder foran meg). Så det å fungere som team underveis var ganske naturlig. Jeg ser fram til neste ultra sammen med deg ,Geir. Da skal jeg ikke slippe deg.

Vi satte i gang temmelig friskt og løp godt under 6 min./km-fart og fortsatte i den farten i 4-5 timer uten gåpauser. Om det var lurt eller ikke er det nok delte meninger om, men personlig synes jeg det var deilig å ha 6 mil i banken før slitet begynte , og å løpe i dette tempoet virket ikke mye anstrengende. Etter dette begynte vi å gå en halv runde for deretter å løpe en og en halv runde og fortsatte med dette så lenge det gikk. Ca. kl 01.30 (???) ble rullgardina dratt ned for min del. Jeg måtte bli enig med Geir om å slippe ham en runde ut alene. Jeg satte meg ned på en stol i depotet i ca. 15 minutter og spiste yoghurt, blåbærsuppe, kaffe og sjokolade for å prøve å få tilbake litt krefter. De kom ikke for fullt, men jeg gikk litt mer sammen med Geir før jeg slapp ham. Det var den eneste skikkelige pausen jeg hadde underveis.

Vi hadde psyket opp hverandre på forhånd om å bli i løypa i bevegelse og bruke minst mulig tid i depotet for å samle kilometer hele veien. Resten av natta ble brukt på å gå og småløpe det jeg klarte. En del timer i løpet av natta var det veldig tynt i løypa så en god del valgte nok en annen strategi. Jeg ble dypt imponert over en del av dem som på morgenkvisten kom løpende forbi meg i fin stil, men skjønte fort at det var dem som hadde brukt mye av natta til soving. Jeg tror ingen av soverne kom over meg på resultatlista. En eller annen gang utpå morgenkvisten kom jeg til et punkt der det rett og slett gikk fortere å gå enn å løpe, og det begynte å bki tøft å klare hver runde på 20 minutter. Jeg så at mine 100 miles kom nærmere og nærmere selv om jeg da jeg hadde 2 og en halv time igjen og fem runder virkelig lurte på om jeg kunne klare en runde i halvtimen. Før siste to runder satt Geir trofast og ventet på meg for å slå følge igjen. Da 107 runder (161,5km) var fullført var målsettingen oppnådd og jeg hadde rett og slett verken mentalt eller fysisk mer å gi selv om det var igjen en og en halv time av løpet.

Jeg kunne fortalt om smerter, kvalme, depresjon, blemmer, gnagsår og andre "ups and downs", men det som overskygget alt dette var at dette er den meste fantastiske løpsopplevelsen jeg har hatt noensinne. Bare den følelsen jeg hadde av runners high idet jeg løp sammenhengende tre runder igjen på natta etter den store smellen var mer utrolig enn noe jeg noensinne har opplevd. Jeg var aldri i tvil om at jeg kom til å fullføre. Uansett var ikke å bryte noe alternativ. Jeg løp også hele tiden i trygg forvissning om at jeg nå har funnet min arena. Jeg klarer nesten ikke å vente på neste ultra.

Nå etterpå har jeg naturligvis vondt i beina(ikke så mye verre enn etter en tøff maraton) og har gnagsår på unevnelige steder, men jeg har vært på jobb og er i normal aktivitet på hjemmebane. Trening dropper jeg ut uka (tror jeg)

Hele løpet var fylt opp med hyggelige mennesker. En stor familie som hjalp hverandre fram i natten, både funksjonærer og løpere. Jeg var veldig imponert over mange av løperne og velger å ikke trekke fram noen spesielle(bortsett fra en som jeg allerede har nevnt). Men her var det veldig mange utrolige prestasjoner på alle nivåer.

En ting er helt sikkert: Dette kan anbefales!!!

"Hard things take time to do. Impossible things take a little longer."
Percy Cerutty

Einar

bruunmagnus
Æresmedlem

Fredericia
posteringer 553

Skrevet - 22/06/2005 :  15:28:02  Vis profil  Besøg bruunmagnus's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Einar!
Tillykke med debuten-Flot klaret!.
spændende løbsgennemgang du har skrevet,det giver lidt indblik i hvad der venter,hvis en dag jeg skulle få mod på at prøve om det var muligt at klare en 24 timer's-det er tydeligvis ikke noget man bare lige gør.
mvh
per
Til toppen af siden

hso
Stjernemedlem

Dianalund
posteringer 78

Skrevet - 22/06/2005 :  16:13:05  Vis profil  Besøg hso's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Einar,
Super god og livsbekræftene læsning, et stort tillykke herfra

I er sgu' seje

Suunto owners do it better !!
Til toppen af siden

KennethC
Æresmedlem

Helsingør
posteringer 522

Skrevet - 22/06/2005 :  22:46:16  Vis profil  Besøg KennethC's hjemmeside  Svar med kopi af besked
fedt og tillykke og dejligt inspirerende jeg må prøve det en dag

It's all about having fun, having a good time
Til toppen af siden

rasor
Æresmedlem

Ringsted
posteringer 648

Skrevet - 26/06/2005 :  19:40:55  Vis profil  Besøg rasor's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Einar.

Tak for en inspirerende beretning og for dine opmuntringer undervejs .

Jeg kvitterer her med en beretning om en lang gåtur: http://rasor0.bravejournal.com/

Vi ses til et andet godt løb.

Det bliver ret sjovt at følge din og Geirs kamp fremover.

MVH RaSor
... Det må gerne gøre ondt
Til toppen af siden

Einar
Stjernemedlem

Norge
posteringer 76

Skrevet - 27/06/2005 :  23:41:31  Vis profil  Besøg Einar's hjemmeside  Svar med kopi af besked
quote:
Vi ses til et andet godt løb.

Det bliver ret sjovt at følge din og Geirs kamp fremover.

MVH RaSor

Takk det det samme. Vi gir oss ikke før 200km er nådd. Om det tar to eller ti år får tiden vise

Einar
Til toppen af siden

rasor
Æresmedlem

Ringsted
posteringer 648

Skrevet - 28/06/2005 :  07:32:19  Vis profil  Besøg rasor's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Einar.

Hvad er jeres rekord på marathon?

MVH RaSor
Til toppen af siden

Einar
Stjernemedlem

Norge
posteringer 76

Skrevet - 28/06/2005 :  23:19:32  Vis profil  Besøg Einar's hjemmeside  Svar med kopi af besked
quote:
Oprindelig indsendt af rasor

Hej Einar.

Hvad er jeres rekord på marathon?

MVH RaSor

Vi har begge rekord på 3.29., men den skal det snart gjøres noe med

Einar
Til toppen af siden

rasor
Æresmedlem

Ringsted
posteringer 648

Skrevet - 30/06/2005 :  07:29:09  Vis profil  Besøg rasor's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Einar

Jeg har lavet en lille tabel:

42.2 km Minutes % slower12h 24h 48h 100k 200k
02:25 145 100,00 162,4 303,5 473,8 06:10 15:10
03:30 210 69,05 112,1 209,6 327,1 08:56 21:58

Yainnis Kouros har PR på 2:25 på mar og 303 på 24h.
I løber 70% af YK's hastighed på mar. På 24h ville det blive til 209k. Lyder det som et OK resultat? Bare klø på. Så kommer det måske en dag.

MVH RaSor
Til toppen af siden

Einar
Stjernemedlem

Norge
posteringer 76

Skrevet - 30/06/2005 :  14:25:25  Vis profil  Besøg Einar's hjemmeside  Svar med kopi af besked
quote:
Oprindelig indsendt af rasor

Hej Einar

Jeg har lavet en lille tabel:

42.2 km Minutes % slower12h 24h 48h 100k 200k
02:25 145 100,00 162,4 303,5 473,8 06:10 15:10
03:30 210 69,05 112,1 209,6 327,1 08:56 21:58

Yainnis Kouros har PR på 2:25 på mar og 303 på 24h.
I løber 70% af YK's hastighed på mar. På 24h ville det blive til 209k. Lyder det som et OK resultat? Bare klø på. Så kommer det måske en dag.

MVH RaSor

Jeg liker din matematikk. Takk

Einar
Til toppen af siden
  Tidligere emne Emne Næste emne  
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Hop til:
Løber Til Løber © DoURun.com Go To Top Of Page