Sæt www.dourun.com som din startside!
Tilføj www.dourun.com til Foretrukne (gælder kun Internet Explorer brugere)
Send en mail til en ven og fortæl om www.dourun.com
Løber Til Løber - Er der en læge til stede?
Løber Til Løber
Løber Til Løber
Forside | Profil | Tilmeld | Aktive emner | Medlemmer | Søg | Hjælp
Brugernavn:
Password:
Gem password
Glemt Password?

Alle Fora
 Løber til Løber
 Diverse
 Er der en læge til stede?
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Forfatter Tidligere emne Emne Næste emne  

Perle F
Almindeligt medlem

posteringer 28

Skrevet - 29/09/2001 :  00:00:07  Vis profil  Besøg Perle F's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Er der en ekspert, som kan forklare lidt omkring blodet?
Jeg er en sub-eliteløber i rigtig god form. Jeg træner meget, og løber hurtigere end nogensinde. Jeg føler mig rask og frisk.
Jeg var til en helbredsundersøgelse i dag (pilot).
Min hvilepuls var 40 og urinen ok. Men så kom chocket. Jeg har blodmangel. En blodprocent på 7,4. Den skal være på mindst 8. Jeg skal spise jern og b-vitamin.
Men hvordan hænger det sammen?
Med tyndt blod, burde jeg vel ikke kunne løbe stærkt?
Kan nogen forklare sammenhængen mellem blodprocent, hæmatokrit osv?
Er det sådan, at hvis blodprocenten kommer op, så vil jeg også piske mere ilt rundt?
Er der nogen risiko, ved at løbe konkurrencer mens blodprocenten er lav?

Jeg håber nogen i dette forum kan hjælpe, for det var tydeligt, at en læge uden interesse for sport ikke kunne.

sovs
Almindeligt medlem

posteringer 27

Skrevet - 29/09/2001 :  01:09:03  Vis profil  Besøg sovs's hjemmeside  Svar med kopi af besked
prøv at stil spørgsmålet i forumet på www.motion-online.dk

Men Tom kan sikkert også svare!

Til toppen af siden

Jeanne
Rutineret medlem

Rungsted Kyst
posteringer 53

Skrevet - 29/09/2001 :  09:24:42  Vis profil  Besøg Jeanne's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Øhm, nu er jeg altså ikke læge men så vidt jeg ved, er den "gode" blodprocent for kvinder på mellem 7 og 9. Så jeg vil ikke kalde din blodprocent lav (det ville jeg gøre hvis den lå omkring 5). Måske skal piloter have højere blodprocent end folk på jorden? Hvad ved jeg. Jeg tror ikke der er grund til panik, men vil gerne høre hvis du finder ud af noget andet på det link der er nævnt ovenfor.

Til toppen af siden

Erling
Æresmedlem

Solrød Strand
posteringer 222

Skrevet - 29/09/2001 :  10:19:11  Vis profil  Besøg Erling's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej

Har du prøvet at spørge på www.netdoktor.dk ellers var det måske en ide.

Hilsen

Erling

Til toppen af siden

Sportspoint
Redaktør

København N
posteringer 246

Skrevet - 30/09/2001 :  23:55:15  Vis profil  Besøg Sportspoint's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Kort svar i første omgang:

Hæmatokrit er andelen af røde blodlegemer i en blodprøve. Opgives i % og er typisk for mænd 43-45%.
Hæmoglobinmængden kan opgives i gram pr 100 ml blod og er så typisk 15g/100ml (15%), dette svarer typisk til 1/3 af hæmatokritværdien.
Hæmoglobin opgives også som mmol/l og er da ca. 9 for mænd.
Søg videre i forumets indlæg, da jeg tidligere har svaret flere gange på blodværdier, bloddoning ol.

Du er løbemæssigt handikappet med lav blodprocent. Spørgsmålet er så om du løber dårligere end normalt!
Med indtag af jern og b vitamin kan den rimelig hurtigt genoprettes og du skulle i princippet føle en fremgang i formen. (Rent statistisk burde det kunne måles!)
Der er ingen risiko for at løbe med lav blodprocent, da kvinder gør dette hele tiden! (En af kønsforskellene der forklarer forskellen på mænd og kvinders aerobe præstation)

Ved indtagelse af store mængder væske kan blodprocenten falde lidt. Var du i normal væskebalance da du fik målt værdien?

http://asp.run4fun.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=905&FORUM_ID=19&CAT_ID=4&Topic_Title=Bloddoner+og+l%F8ber&Forum_Title=Sp%F8rg+Eksperten

http://asp.run4fun.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1342&FORUM_ID=12&CAT_ID=1&Topic_Title=H%F8jere+puls+efter+rygestop&Forum_Title=Pulstr%E6ning%2Fpulsure

http://asp.run4fun.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1105&FORUM_ID=9&CAT_ID=1&Topic_Title=Tr%E6ning%2C+blodtapning+og+lav+blodprocent&Forum_Title=Diverse

http://asp.run4fun.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1033&FORUM_ID=9&CAT_ID=1&Topic_Title=blodtapning+og+tr%E6ning&Forum_Title=Diverse

http://asp.run4fun.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=290&FORUM_ID=9&CAT_ID=1&Topic_Title=Sp%F8rgsm%E5l+vedr%2E+blodm%E5ling&Forum_Title=Diverse

Tom www.sportspoint.dk
Til toppen af siden

Ulrich
Almindeligt medlem

odense
posteringer 28

Skrevet - 01/10/2001 :  21:10:34  Vis profil  Besøg Ulrich's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Blodprocenten er afhængig af flere ting bla . køn, alder og referenceværdierne på det laboratorium der måler den , desuden kan hydreringsgraden også afspejle sig i blodprocenten hvis man for ex. er dehydreret vil blodprocenten være falsk forhøjet. Det væsentlige spørgsmål er ikke nødvendigvis om blodprocenten er en smule under normal området for mænd på ca 8-10.5 mmol/l men om hvorfor den er for lav. Er det en blodmangel pga. insufficient Jernindtagelse i kosten behandles den følgelig med enten ændret jernholdige fødeemner eller et jerntilskud.Der findes imidlertid også forskellige blodsygdomme og tarmsygdomme ex B 12 mangel ,leucæmi der kan være årsag til tilstanden,Der kan endvidere være tale om en ikke erkendt blødning fra mavetarmkanalen, for ex. ved indtagelse af mange aspiriner eller gigtpræparater. Mit råd er derfor at man istedet for bare at begynde at spise jern i blinde skal få ens læge til via. nogle få supplerende blodprøveundersøgelser at konstatere hvilken type blodmangel der er tale om, så behandlingen kan rette sig mod årsagen. Med venlig Hilsen Rundoc

Til toppen af siden
  Tidligere emne Emne Næste emne  
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Hop til:
Løber Til Løber © DoURun.com Go To Top Of Page