Sæt www.dourun.com som din startside!
Tilføj www.dourun.com til Foretrukne (gælder kun Internet Explorer brugere)
Send en mail til en ven og fortæl om www.dourun.com
Løber Til Løber - Ondt på hoftekanten.
Løber Til Løber
Løber Til Løber
Forside | Profil | Tilmeld | Aktive emner | Medlemmer | Søg | Hjælp
Brugernavn:
Password:
Gem password
Glemt Password?

Alle Fora
 Løber til Løber
 Skader
 Ondt på hoftekanten.
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Forfatter Tidligere emne Emne Næste emne  

Frisko
Almindeligt medlem

Egtved
posteringer 27

Skrevet - 01/11/2005 :  22:12:03  Vis profil  Besøg Frisko's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Inden for den sidste måneds tid har jeg fået ondt i hoften. Det er på selve kanten af hoften. Jeg er øm ved tryk og når jeg sætter foden i jorden og lægger vægten over på benet, samt når jeg strækker ud i hoften/siden af låret.
Smerterne i hoften begyndte en dag jeg var ude at løbe, dog ikke så slemt at jeg ikke kunne løbe videre. Om aftenen blev de dog virkelig slemme, og jeg fik problemer med at gå. Jeg fik også meget ondt i knæhasen og havde svært ved at strække benet ud. Sidenhen har jeg skåret ned på træningen, Smerterne i knæet er forsvundet og hoften fik det bedre. Jeg blev dog ved med at få ondt i hoften ved løb og til tider også ved alm. gang, så jeg besluttede at holde 14 dages pause. Pausen fik ikke smerterne i hoften til at forsvinde, men det blev lidt bedre. I søndags tog jeg en stille og rolig 5 km. Med det resultat at jeg mandag igen havde problemer med at gå for smerter.

Er der nogen som har en idé om hvad der kan være galt og hvad jeg skal gøre ved det?

På forhånd tak..

Frisko.

andhilda
Stjernemedlem

Vorbasse
posteringer 180

Skrevet - 02/11/2005 :  09:31:06  Vis profil  Besøg andhilda's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Frisko,

Smut forbi http://www.sportnetdoc.dk/dk-frame.htm og se om nogle af skaderne passer på din.

Hilsen

Andhilda

Til toppen af siden

HanneF
Nyt medlem

Brønshøj
posteringer 12

Skrevet - 02/11/2005 :  11:19:18  Vis profil  Besøg HanneF's hjemmeside  Svar med kopi af besked
hej,

nu fortæller du ikke noget om hvor længe du har løbet, men det kunne jo være "begynder-problemer". I så fald kan jeg måske give dig et "hint" - da jeg i sommer begyndte at løbetræne med begynderprogrammet her på siden fik jeg efter ca. 10-12 uger problemer med smerter på hoftekammen og især den højre side. Jeg stoppede omgående løbetræningen og efter fys'en råd begyndte jeg at power-walke, cykle og gå på step-maskine - altsammen for at styrke den svage hofte-muskulatur der kan være skyld i hoftesmerter.
Nu er der efterhånden gået 2 mdr med den form for træning (1,5 time 3 x ugentlig) og jeg er nu begyndt på løbeprogrammet igen - foreløbig helt uden hoftesmerter.
Jeg tror det vigtigste er at du stopper med at belaste hofterne og så hurtigt så muligt får sagkundskaben til at kigge på det.

Pøj-pøj!
Hanne
Til toppen af siden

csh
Æresmedlem

Århus
posteringer 747

Skrevet - 02/11/2005 :  11:28:49  Vis profil  Besøg csh's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Ud fra din beskrivelse tror jeg der kan være tale om en bristning i tilhæftningen af den muskel der hedder tensor fascia lata eller en overrivning af fibre i selve musklen.

Den hæfte forrest på siden af hoftekammen og har et langt seneforløb ned til knæet (den sene som man får "løberknæ" i). Nedenfor er et billede, hvor musklens placering af markeret med rød.Musklen stabiliserer bækkenet når man lægger vægten over på den side (man kan mærke muskel strammes når man skifter vægten mellem benene).

Smerter fra musklen kan stråle ned i benet som vist med violet - svarer det til det du har oplevet?

14 dages pause var måske ikke helt nok; dog synes jeg du må overveje at gå til lægen for at få stillet den rigtige diagnose.
God bedring.

/Chr. H.
Til toppen af siden

rikkepreisler
Æresmedlem

Los Gatos, CA, USA
posteringer 445

Skrevet - 02/11/2005 :  19:44:48  Vis profil  Besøg rikkepreisler's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hejsa,

Det lyder lidt som noget jeg selv har oplevet. Jeg fik ondt oeverst paa knoglen og det var oemt naar jeg loeb eller trykkede paa stedet. Min laege sagde at det var "bursitis" (=betaendelse i en "bursa" (som jeg ikke ved hvad hedder paa dansk)). Hvis ens hofter er skaeve, eller skoene er daarlige kan dette opstaa (maaske er der ogsaa andre aarsager?). Jeg nedsatte min traeningsmaengde og nu er det vaek.

Go' vind

Rikke
Til toppen af siden

csh
Æresmedlem

Århus
posteringer 747

Skrevet - 02/11/2005 :  20:54:27  Vis profil  Besøg csh's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hmm, det billede jeg omtalte er ikke kommet med - er der nogen der kan afsløre "tricket" for hvordan man får det med?

/Chr. H.
Til toppen af siden

Bigsy
Rutineret medlem

Århus
posteringer 44

Skrevet - 03/11/2005 :  00:19:09  Vis profil  Besøg Bigsy's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Frisko!!

Jeg har faktisk haft de samme problemer som dig, med smerter og direkte ømhed ved højre hoftekam.
Årsagen blev fundet, da jeg henvendte mig til fysioterapeuten. Det var en belastning af tensor fascie latea, som csh også beskriver. Smerterne udløstes af, at jeg overpronerede på hø fod. Løsningen var et par nye løbesko med pronationskontrol, som passer til min løbestil (Fx Asics 2100). Derudover har jeg dagligt lavet øvelser for min gluteus(balle) muskel,hvor jeg stående strækker benet til siden/bagud indtil jeg mærker et godt "spænd" i musklen (ca x 30). Herefter udstrækning af samme muskelparti.
Smerterne forsvandt efter 3 uger, og jeg løber i dag marathon uden problemer, blot jeg stadig husker at lave mine øvelser(svært at huske,da det jo ikke gør ondt mere)
Håber dette kan hjælpe dig

Birgith.
Til toppen af siden

Frisko
Almindeligt medlem

Egtved
posteringer 27

Skrevet - 06/11/2005 :  00:11:06  Vis profil  Besøg Frisko's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Igen.

Tak for alle de gode svar. Jeg vil nu prøve at holde en pause til smerterne i hoften er helt væk. Og derud over lave stræk øvelser. Håber at smerterne går væk af sig selv med en pause, ellers må jeg have det undersøgt nærmere.
Jeg har netop fået taget en løbetest ved Addidas. Den viste at jeg løber i de rigtige sko. (kayano og 2100) Men at jeg lægger mere vægt i på min venstre hæl end på den højre. Måske er der her problemet udspringer? Det har altid været venstre ben jeg har problemer med. (Knæ, achillesene og nu både knæ og hofte) Er der nogen som ved om det har nogen betydning? og om jeg kan gøre nogt ved det?

Frisko.
Til toppen af siden

michael_je
Nyt medlem

posteringer 10

Skrevet - 07/11/2005 :  09:33:57  Vis profil  Besøg michael_je's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej,
Jeg har nøjagtig de samme symptomer, har været ved fys. uden resultat. En røntgenundersøgelse antyder hoftedysplasi, venter pt. på svar fra ct-scanning. Hvis der er tale om hoftedysplasi indebærer det en operation bestående af en drejning af hofteskålen, hvilket inderbærer 3-6 mdr. sygemelding. Hvis ikke der bliver gjort noget er risikoen for slidgigt senere i livet meget stor.
Med venlig hilsen
Michael

Til toppen af siden

Frisko
Almindeligt medlem

Egtved
posteringer 27

Skrevet - 10/11/2005 :  10:09:52  Vis profil  Besøg Frisko's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Michael.

Pu ha! Det lyder da ikke godt. Det håber jeg da sandelig ikke at det er. Hverken for dig eller mig. Hvordan startede dine smerter? også bare sådan lige pludselig? Jeg har stadig ikke fået min hofte undersøgt ved en læge. Holder løbepause for tiden og går lidt stavgang for at træne leddene uden at belaste så meget. Er også begyndt at strække ud hver dag i ben og baller. Er især meget stram på bagsiden af låret. Syntes egentlig selv at det går bedre med hoften, men kan godt mærke at jeg ikke kommer ud at løbe foreløbig. Træls, for min krop skriger virkelig på motion.

Held og lykke med scanningen.

Frisko.
Til toppen af siden

michael_je
Nyt medlem

posteringer 10

Skrevet - 10/11/2005 :  12:00:10  Vis profil  Besøg michael_je's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Frisko,
Egentlig startede det i forbindelse med genoptagelse af løb efter skadespause (knæoperation efter et marathonløb og en skulderoperation efter tøndeslagning (!)...) Lige pludselig var den der. Humøret røg ned i kulkælderen, for som du selv antyder så er motion uundværligt. Det skal siges, at det trods alt ikke er ret mange der er født med hoftedysplasi. Jeg er udelukkende blevet undersøgt fordi jeg pressede hårdt på hos lægen, idet denne mente at smerterne udelukkende var muskulære og vil forsvinde af sig selv, især hvis man udførte strækøvelser.
mvh.
Michael

Til toppen af siden
  Tidligere emne Emne Næste emne  
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Hop til:
Løber Til Løber © DoURun.com Go To Top Of Page