Sæt www.dourun.com som din startside!
Tilføj www.dourun.com til Foretrukne (gælder kun Internet Explorer brugere)
Send en mail til en ven og fortæl om www.dourun.com
Løber Til Løber - Marathonløb og unge. To modsætninger?
Løber Til Løber
Løber Til Løber
Forside | Profil | Tilmeld | Aktive emner | Medlemmer | Søg | Hjælp
Brugernavn:
Password:
Gem password
Glemt Password?

Alle Fora
 Løber til Løber
 Træning
 Marathonløb og unge. To modsætninger?
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Forfatter Tidligere emne Emne Næste emne  

M. Kolding
Almindeligt medlem

Århus N
posteringer 28

Skrevet - 12/01/2007 :  11:23:05  Vis profil  Besøg M. Kolding's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej alle løbere...

Har lige et spørgsmål angående marathonløb for unge: "Er marathonløb for hårdt for kroppen, når man er ung (dvs. 20 år)? Giver det for mange skader, når man bliver ældre?"... Man ser jo tit til marathonløb, at det er løbere på 40+, der løber. Er der en fysiologisk årsag til, at unge ikke i samme grad løber marathonløb som deres "forældre"?.. Er marathon en "gammelmandssport" eller skal vi unge bare komme i gang med at løbe langdistance? Har hørt, at det især er knæ og ryg, der strejker sidst i livet, og det har man jo ikke lyst til at opleve - bare fordi man startede for tidligt med at løbe marathonløb.

På forhånd tak...
Michael

Frb-løberen
Stjernemedlem

Frederiksberg
posteringer 114

Skrevet - 12/01/2007 :  16:29:28  Vis profil  Besøg Frb-løberen's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej M.

Jeg er en gammel mand på 28, jeg løb mit første maraton, da jeg var 26, og mine knæ er endnu ikke brast sammen

Løb er sundt og her er nogen oplysninger, jeg har læst i min julegave "Maraton fra start til slut"

- langdistanceløbere har 25% mindre risiko for at få slidgigt end inaktive folk

-18 km løb om ugen nedsætter risikoen for hjertesygdomme med 20%

-Af kvinde der begyndte at løbe fik 25% procent lettere ved at få orgasme.

Så kom i gang! Og tag kæresten med
Til toppen af siden

OleG
Æresmedlem

posteringer 260

Skrevet - 12/01/2007 :  16:50:35  Vis profil  Besøg OleG's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej

Mon ikke årsagen er af psykologisk art? At træne til og løbe marathon kræver en vis tålmodighed og vilje til at udholde ubehag, egenskaber som nok ikke er så almindelige blandt unge mnennesker i vores del af verden idag

Rent fysisk kan jeg ikke se nogen grund til at en tyveårig ikke skulle kunne løbe marathon, mange unge eliteløbere træner 100+ km om ugen, men stiller op til konkurrence på de kortere distancer 1500-10.000m, så kom bare igang, hvis du har lyst!

Venlig hilsen

Ole
Til toppen af siden

Jan Da
Æresmedlem

København
posteringer 2427

Skrevet - 12/01/2007 :  17:02:41  Vis profil  Besøg Jan Da's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Tror også det er en myte langdistanceløbere skulle være mere udsatte pr. definition. Løb/motion forebygger i sig selv nedslidninger, så længe der ikke sker overbelastninger (dvs at man holder sig inden for de grænser kroppen nu engang har og er TRÆNET OP TIL!!!! - styrke i muskler, led og sener). Efter mange års løb er der dog selvfølgelig en vis sandsynlighed for man har haft flere overbelastninger at trækkes med, så der er nok en del som får nedslidning.

Omvendt er der nok flere indaktive, der får overbelastninger, da grænsen for dem for overbelastninger et tilsvarende meget lavere.
Dette taler dog også for at man forbereder sig grundigt til marathonløbene.

Det med gammelmandssporten tror jeg mere hænger sammen med at styrke og udholdenhed kan bibeholdes langt op i årene, men hurtigheden hurtigt fordufter.

Omvendt er løbeøkonomi, udholdenhed, styrke etc. måske endnu ikke optimal ved 20 år, mens hurtigheden topper tidligt.

Endeligt kræver marathonløb typisk et par år som træningsbaggrund, som der er færre unge, der har.

Som 20-årig er man vel stort set udvokset, så det burde som sådan ikke være et problem at løbe marathon, hvis man blot har trænet sig op til det. Derimod er yngre løbere (børn) ikke bygget til så lange løb.
Til toppen af siden

Niller1
Stjernemedlem

posteringer 88

Skrevet - 12/01/2007 :  17:54:53  Vis profil  Besøg Niller1's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Jeg har ellers hørt fra en der underviser i idræt på universitet, at alt løb over 10 km. er usundt, uanset om man er veltrænet eller ej... Men jeg løber mest nu for at styrke min mentale side... Er 21 år og løber omkring 50 km. om ugen...
Til toppen af siden

Ann-
Nyt medlem

Galten
posteringer 11

Skrevet - 13/01/2007 :  12:14:00  Vis profil  Besøg Ann-'s hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej

Jeg er altså kun 17 år, kvinde og vil løbe mit første maraton til september! Skulle der være nogen problemer idet?

Man kan løbe i vrede. Man kan løbe i glæde. Man kan løbe i sorg. Vigtigst af alt, er blot at få det gjort.
Til toppen af siden

kaare m
Stjernemedlem

Aarhus
posteringer 146

Skrevet - 13/01/2007 :  13:06:40  Vis profil  Besøg kaare m's hjemmeside  Svar med kopi af besked
hej, var 16 da jeg løb min første marathon og 17 da jeg kørte min første ironman. for mig var der ikke de store problemer. men det er meget individuelt tror jeg, hvor hurtigt man er modnet, og hvor godt man er bygget til løb.
vigtigt er det dog at bygge langsomt op og styrke ledene.
nej, løb over 10 km er ikke usundt, vi er fra naturen lavet til at løbe langt, så hvis man træner ordentligt så er det ikke et problem. det er mere usundt ikke at løbe 10 km, dvs. ingen
Til toppen af siden

Craw
Stjernemedlem

Århus
posteringer 105

Skrevet - 13/01/2007 :  13:18:36  Vis profil  Besøg Craw's hjemmeside  Svar med kopi af besked
quote:
Oprindelig indsendt af Ann-

Jeg er altså kun 17 år, kvinde og vil løbe mit første maraton til september! Skulle der være nogen problemer idet?

Jeg kan se at du i forvejen har løbet et ½-marathon i spetember, så du må jo have trænet i nogen tid efterhånden, så der vil jeg sige nej. Dine led burde have tilpasset sig belastningen.

Helt generelt kunne jeg godt tænke mig at se en form for videnskabelig evidens for at hård træning i en ung alder, i dette tilfælde løb, skulle være skadelig for led og vækst. Såvidt jeg er orienteret, som styrkeløfter, er det ikke andet end en udbredt myte. Led og knogler tilpasser sig, og epifyseskiverne som står for vækst, skades ikke ved kontrollerede bevægelser og belastninger, og er kun i fare ved knoglebrud og derfor består faren for disse snarer i kontaktsporter såsom fodbold. I nogle idrætsgrene kan man se at der er en forsinket vækst, men den kommer.
Til toppen af siden

Jan Da
Æresmedlem

København
posteringer 2427

Skrevet - 13/01/2007 :  23:47:22  Vis profil  Besøg Jan Da's hjemmeside  Svar med kopi af besked
quote:
Oprindelig indsendt af Craw
Helt generelt kunne jeg godt tænke mig at se en form for videnskabelig evidens for at hård træning i en ung alder, i dette tilfælde løb, skulle være skadelig for led og vækst. Såvidt jeg er orienteret, som styrkeløfter, er det ikke andet end en udbredt myte. Led og knogler tilpasser sig, og epifyseskiverne som står for vækst, skades ikke ved kontrollerede bevægelser og belastninger, og er kun i fare ved knoglebrud og derfor består faren for disse snarer i kontaktsporter såsom fodbold. I nogle idrætsgrene kan man se at der er en forsinket vækst, men den kommer.

Du sammenblander helt restriktioner for løb og styrketræning. Det er to forskellige ting.

Årsagen til at lange løb fraråder i en tidlig alder og lange løb ikke indgår i løbekonkurrencer for børn og unge er ikke kun i sig selv om træningen er hård. Det er fordi ensformig og monoton træning/belastninger frarådes. Der er mange grunde til dette, men ift. skader og overbelastninger skyldes det bl.a. den velkendte slagbelastning ved nedslag, som også volder mange voksne løbere problemer og mange skader. I modsætning til voksne er bl.a. knogletætheden hos børn og unge klart mindre og de er derfor mere usatte ift. langtidsoverbelastninger ved løb. At der så også er mange andre grunde til det er godnat - fører nok for vidt at opridse her.

M.h.t. højdevækst er det absolut ikke ren spøg om væksten går i stå eller ej. Det er absolut noget man tager seriøst og undersøger i de sjældne tilfælde, for undersøgelser tyder på det ikke sjer ofte, men at pigerne nok er mest udsatte.

Når du nu nævner styrketræning er det rigtigt at man har forladt den tidligere berøringsangst for tungere styrketræning og vægte. Styrketræning kan tværtimod have mange fordele. Når du nu nævner ordet myte er det vel nærmest blevet til en omvendt myte, at man bare kan knokle løs uanset alder. Maskimaleløft frarådes eksempelvis indtil slutfasen af puberteten (Aldersrelateret træning, Team Danmark s. 51)

Generelt er træningsanbefalingerne selvfølgelig meget afhængig af den fysiologiske alder. I den aldersgruppe vi i de sidste indlæg er oppe i postpuberteten kan man godt begynde at træne de rigtigt lange distancer (16 år er i den sammenhæng meget tidligt - afhænger ikke af den faktiske alder, men den fysiologiske udvikling og selvfølgelig delvist af træningsbaggrund). Så vidt jeg husker bruges 18 år som aldersgrænse ved mange marathonløb, hvor der dog er givet nogle dispensationer. Bemærk også at fx. knogletætheden mv. først er nået helt op for mænd typisk i starten af 20'erne, hvilket kunne tale for at man er en smule mere grundig med optræningen i postpuberteten.

Kvinder er dog færdigudviklet en del før mænd.
Til toppen af siden

Craw
Stjernemedlem

Århus
posteringer 105

Skrevet - 14/01/2007 :  12:16:40  Vis profil  Besøg Craw's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Jeg prøver at overfører min viden fra vægttræning til løb ja. Jeg har derfra en vis skepsis, også selvom folk taler om diverse undersøgelser, for det gør de også mange steder hvad angår vægttræning, men der er bare aldrig rigtig nogen som har set dem.

Ang. knogledensiteten, så ved jeg at den forøges ved vægttræning; er det samme ikke tilfældet ved løb? Dvs. såfremt man går ekstra forsigtigt frem, så burde en X distance ikke være et problem hvis man har formen?
Lange løb er off limit for børn og unge, men de intensive kortere distancer må de godt konkurere på, på trods af at disse jo er mere intensive. Er det netop langstidsbelastningen og ikke intensiteten som er problemet?

Ang. væksten har jeg aldrig stiftet bekendtskab med undersøgelser der skulle indikere en en hæmmet vækst. Er det nogle du kan linke til? For så bliver jeg jo nysgerrig
Til toppen af siden

Jan Da
Æresmedlem

København
posteringer 2427

Skrevet - 14/01/2007 :  18:46:38  Vis profil  Besøg Jan Da's hjemmeside  Svar med kopi af besked
quote:
Oprindelig indsendt af Craw

Jeg prøver at overfører min viden fra vægttræning til løb ja. Jeg har derfra en vis skepsis, også selvom folk taler om diverse undersøgelser, for det gør de også mange steder hvad angår vægttræning, men der er bare aldrig rigtig nogen som har set dem.

Ang. knogledensiteten, så ved jeg at den forøges ved vægttræning; er det samme ikke tilfældet ved løb? Dvs. såfremt man går ekstra forsigtigt frem, så burde en X distance ikke være et problem hvis man har formen?
Lange løb er off limit for børn og unge, men de intensive kortere distancer må de godt konkurere på, på trods af at disse jo er mere intensive. Er det netop langstidsbelastningen og ikke intensiteten som er problemet?

Ang. væksten har jeg aldrig stiftet bekendtskab med undersøgelser der skulle indikere en en hæmmet vækst. Er det nogle du kan linke til? For så bliver jeg jo nysgerrig

Det er fint med skepsis. Omvendt er det jeg refererer til vedrørende de generelle udsagn (inkl. det om vægttræning) den autoriserede bibel i form af Team Danmarks ret nye bog, der sammenfatter den nyeste viden og træningsanbefalinger. Med andre ord er det det man som træner bør forholde sig til.

http://www.team-danmark.dk/CMS/cmsdoc.nsf/Content/webs6hpfjl

Her er også en række henvisning til baggrundlitteratur.

Denne bog er dog generel og forholder sig ikke til restriktioner i de enkelte idrætsgrene dvs. ikke til løb.

Det er klart at gradvis optræning øger styrken (men ikke i samme omfang som for voksne). Vægttræning er da ganske udmærket og anbefales også, men altså med en vis aldersbetinget forsigtighed. M.h.t. til løb er der som jeg indikerede andre forhold, der gør at langdistanceløb ikke er smart, herunder fx. at der afhængig af alderen til stræbes alsidig træning (gælder også hvis man styrketræner) og at træningsmængderne ikke bør tilnærmelsesvist have samme omfang, som for voksne idrætsudøvere.

Hvis du er interesseret i emnet synes jeg du skal sætte dig ind i den fysiologiske udvikling og træningsanbefalinger for børn og unge, så kan du bedre vurdere hvad der er myte og ikke myte. Det er dog et stort emne man ikke lige får overblik over på en dag.

Til toppen af siden

Craw
Stjernemedlem

Århus
posteringer 105

Skrevet - 15/01/2007 :  10:56:13  Vis profil  Besøg Craw's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Jan da, jamen det vil jeg da lige kigge på. Tak for linket.
Til toppen af siden
  Tidligere emne Emne Næste emne  
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Hop til:
Løber Til Løber © DoURun.com Go To Top Of Page