Sæt www.dourun.com som din startside!
Tilføj www.dourun.com til Foretrukne (gælder kun Internet Explorer brugere)
Send en mail til en ven og fortæl om www.dourun.com
Løber Til Løber - Marathontid -> Kondital
Løber Til Løber
Løber Til Løber
Forside | Profil | Tilmeld | Aktive emner | Medlemmer | Søg | Hjælp
Brugernavn:
Password:
Gem password
Glemt Password?

 Alle Fora
 Løber til Løber
 Maraton og 1/2 maraton
 Marathontid -> Kondital
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Forfatter Tidligere emne Emne Næste emne  

andershougaard
Rutineret medlem

Østerbro
posteringer 38

Skrevet - 20/09/2007 :  10:32:40  Vis profil  Besøg andershougaard's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej alle,

Er der nogen, der kender en metode til at beregne et ca. kondital ud fra marathon-/halvmarathontid, alder, køn og vægt?

Mvh

Anders

bellamy
Stjernemedlem

Søllerød
posteringer 137

Skrevet - 20/09/2007 :  17:59:08  Vis profil  Besøg bellamy's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Ikke halv- eller helmaraton tid, men Cooper test længde kan anvendes i en metode fundet i artikel i Magasinet Løb nr. 9, sommer 2007.

Bruger selv makspuls-hvilepuls-metoden (benyt fx http://www.motion-online.dk/konditionstraening/testning/puls-testen).

De forskellige formler giver forskellige resultater, så det er vigtigt at anvende den samme hver gang, hvis man vil sammenligne.

mvh bellamy
Til toppen af siden

Erling
Æresmedlem

Solrød Strand
posteringer 222

Skrevet - 20/09/2007 :  21:37:26  Vis profil  Besøg Erling's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Du er velkommen til af downloade mit løbetestprogram, som kan beregne en række nøgletal, herunder også kondital. Her kan du godt indtaste konkurrencedistancer fx halv og helmaraton og få beregnet dit kondital.

Du finder programmet her - hvis du er interesseret.

http://ea.users.whitehat.dk
Til toppen af siden

Jan Da
Æresmedlem

København
posteringer 2427

Skrevet - 21/09/2007 :  15:29:13  Vis profil  Besøg Jan Da's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Konditallet udtrykker den maksimale iltoptagelse pr. kg-vægt. Konditallet kan derfor kun præcist målet ved maksimal hastighed på en mellemlang distance.

På sprinterdistancer løbes for anaerobt (løb med iltgæld) til ensådan måling. På en marathondistance opnås ikke fuld iltoptagelse. Præstationen vil endvidere være afhængig af en række andre løbeegenskaber (muskeludholdenhed, glycogendepoter, evnen til fedtforbrænding, væskebalance, disponering etc.). Marathontider kan derfor ikke bruges til at estimere konditallet.

En coopertest er på en passende mellemdistance (12 min.), hvor der hverken løbes alt for anaerobt eller hvor udholdenheden påvirker præstationen afgørende (for en forholdsvis veltrænet).
Til toppen af siden

Erling
Æresmedlem

Solrød Strand
posteringer 222

Skrevet - 21/09/2007 :  19:47:55  Vis profil  Besøg Erling's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hermed blot en lille kommetar til Jan Da

Det er klart at hvis man løber i kortere tid end de 12 minutter, som er forudsat i coopertesten kan man holde en højere intensitet og hastighed, og modsat hvis man løber i længere tid end 12 minutter må intensiteten og hastigheden være lavere.

Det er der også taget højde for i løbetestprogrammet ved at korrigere konditallet i forhold til den tid der løbes og dermed den intensitet man kan holde. Denne formel er baseret på "Jack Daniels, Conditioning for Distance Running - The Scientific Aspects", Wiley & Sons, 1978"

M v h

Erling
Til toppen af siden

andershougaard
Rutineret medlem

Østerbro
posteringer 38

Skrevet - 22/09/2007 :  09:57:49  Vis profil  Besøg andershougaard's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Jan Da,


Du har helt ret i dine betragtninger...Det ville overraske mig meget, hvis man kunne finde en god sammenhæng mellem marathontid og kondital.

Erling: Hvordan beregner dit program VO2max ud fra en langdistance-tid?

Mvh

Anders

Til toppen af siden

Erling
Æresmedlem

Solrød Strand
posteringer 222

Skrevet - 22/09/2007 :  12:42:25  Vis profil  Besøg Erling's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Konditallet er iltoptagelsen målt i ml pr kg pr minut. Du kan se lidt mere om det i hjælpemenuen til løbetestprogrammet. Beregning af iltoptagelsen pr kg pr minut er vist i hjælpemenuen under punktet kondital, hvor der er vist et diagram, som er taget fra Cooper løbetesten. Ved denne test skal man løbe i 12 minutter. Diagrammet har på x-aksen antal meter, og på y-aksen findes iltoptagelsen målt i ml pr kg (altså konditallet). Efter gennemførelse af testen opmåles antal meter du har løbet, og iltoptagelsen kan herefter aflæses på y-aksen.

Diagrammet viser nederst til venstre, at konditallet er 37,5 når der løbes 2000 meter på 12 minutter. Det svarer til en løbehastighed på 10 km/t. Øverst ses en mere atletisk præstation , hvor der løbes 4500 meter på 12 minutter, hvilket svarer til et kondital på 80 og til en løbehastighed på 22,5 km/t. Når man øger løbehastigheden med 12,5 fra 10 til 22,5 øges konditallet altså samtidig med 42,5. Det svarer til at konditallet øges med 3,4 hver gang man øger løbehastigheden med 1 km/t. Løbehastigheden kan du jo altid beregne ud fra en given distance og tid. Diagrammet er taget fra bogen "Triathlon for alle"skrevet af: Henrik Thomsen, Mogens Theisen Pedersen

Jeg regner med at disse oplysninger er tilstrækkelig til at I selv kan konstruere en formel. Det kunne f.eks se sådan ud:

Kondital=(((M/T)*60/1000)-10)*3,4+37,5

T er testens varighed i minutter (konstant på 12 minutter som er coopertestens varighed)
M er meter der er løbet på de 12 minutter

Løbetest programmet bygger på samme princip, men her kan både tid og distance varieres, man bestemmer altså selv vilkårene for testens gennemførelse. Det er en fordel, fordi det i praksis kan være vanskeligt at afgøre nøjagtigt, hvor langt man har løbet på 12 minutter, som forudsat efter Coopertesten. Det er nemmere at finde en strækning med en passende distance, som skal gennemløbes og herefter måle den medgåede tid.

Løbetestprogrammet er med andre ord en lidt mere fleksibel måde at gennemføre en Coopertest.

Det er klart at hvis man løber i kortere tid end de 12 minutter, som er forudsat i coopertesten kan man holde en højere intensitet og hastighed, og modsat hvis man løber i længere tid end 12 minutter må intensiteten og hastigheden være lavere.

Det er der også taget højde for i løbetestprogrammet ved at korrigere konditallet i forhold til den tid der løbes og dermed den intensitet man kan holde. Denne formel er baseret på "Jack Daniels, Conditioning for Distance Running - The Scientific Aspects", Wiley & Sons, 1978"

Formlen ser sådan ud:

percent_max = 0.8 + 0.1894393 * e ^ (-0.012778 * T) + 0.2989558 * e ^ (-0.1932605 * T)


T er løbetestens varighed i minutter


Korrigeret kondital:

Kondital=((((M/T)*60/1000)-10)*3,4+37)/percent_max


Grundlaget for beregningen af konditallet i mit program er taget fra bogen; "Triathlon for alle" skrevet af: Henrik Thomsen, Mogens Theisen Pedersen 1992. 304 sider, illustreret
Forlag: HO + STORM
Emne: triathlon
Indhold: Grundlæggende teori ; Teknik ; Træningsmetoder ; Ernæring og væske ;
Præstation, motivation og målsætning ; Træningsplanlægning ; Konkurrence ; Testning ;
Skader og overtræning ; Udstyr

Med hensyn til måling af kondital og iltoptagelse skal navnlig henvises til afsnittet;
Testning side 273 -278, hvor du også finder det diagram, som er søgt gengivet i hjælpemenuen til løbetestprogrammet.


Med venlig hilsen

Erling





Til toppen af siden

Jan Da
Æresmedlem

København
posteringer 2427

Skrevet - 23/09/2007 :  23:01:35  Vis profil  Besøg Jan Da's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Uanset at beregningsgrundlaget er det samme som i din reference mener jeg ikke konditallet kan beregnes for distancer der væsentligt afviger fra længere mellemdistance-kort langdistance.

På kortere strækninger vil tiden som sagt være påvirket af evnen til hurtighed og anaerob kapacitet. På længere distancer vil tiden være påvirket af evnen til udholdenhed. For marathon endvidere om kroppen under det enkelte løb er i fuld balance (hva den oftest ikke vil være med hensyn til de egenskaber jeg nævnte tidligere.

Jeg ved godt der er lavet en masse omregnere, med tider for forskellige distancer, men alle bygger de på optimale tider og har eliten som datagrundlag.

Jeg vil gerne tro man kan bruge dine beregnere nogenlunde for distancer fra 1500 m op til måske 10.000 m, men så er det også slut med den mere entydige sammenhæng (der er jo i forvejen temmelig stor usikkerhed ved den slags såkaldte "indirekte test" af konditallet.
For sprint og marathon mener jeg slet ikke det lan bruges.
Til toppen af siden
  Tidligere emne Emne Næste emne  
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Hop til:
Løber Til Løber © DoURun.com Go To Top Of Page
Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.05
-- A N N O N C E -- -- A N N O N C E -- -- A N N O N C E --
 
Bøger
Løbebriller
Løbestrømper
Løbetøj Kvinder
Løbetøj Mænd
Løbskalender 2014
Plejemidler
Pulsure
Sportsenergi
undertøj Kvinder
Undertøj Mænd
Kampagneoversigt

 
 
 
 
 

Copyright © 1999-2014 dourun.com - All Rights Reserved