Sæt www.dourun.com som din startside!
Tilføj www.dourun.com til Foretrukne (gælder kun Internet Explorer brugere)
Send en mail til en ven og fortæl om www.dourun.com
Løber Til Løber - Er der et (løber)liv efter achillessenebetændelse?
Løber Til Løber
Løber Til Løber
Forside | Profil | Tilmeld | Aktive emner | Medlemmer | Søg | Hjælp
Brugernavn:
Password:
Gem password
Glemt Password?

Alle Fora
 Løber til Løber
 Skader
 Er der et (løber)liv efter achillessenebetændelse?
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Næste side
Forfatter Tidligere emne Emne Næste emne
Side: af 2

molassen
Æresmedlem

Roskilde
posteringer 446

Skrevet - 25/03/2008 :  11:11:11  Vis profil  Besøg molassen's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Dette spørgmål er primært rettet til personer som har eller har haft kronisk achillessenebetændelse.

I sensommeren 2006 fik jeg achillessenebetændelse i begge ben. Efter pause, gigtpiller, indlægssåler, fysioterapeut, chokbølge, genoptræning, vibrationsøvelser, cremer, klip i hællekappe, bukkenhorn, fiskeolie, akkupunktur, ny løbestilsanalyse, kulde/varme, spinning, nye sko, exentriske øvelser osv. osv. er status nu, at jeg "næsten" ikke mærker til problemet sålænge at jeg holder tempoet nede. Jeg er ikke længere "stiv", er ikke øm hverken om morgenen eller når jeg trykker. Kun hvis jeg har løbet for stærkt, bliver jeg øm bagefter.
Jeg bliver også stadigvæk øm hvis jeg putter is på i 20 min. efterfulgt af varme.

Jeg løber ca. 10 km. 3 gange om ugen. Jeg har forlængst indset at jeg ikke kan løbe i min klub længere, da jeg har svært ved at holde tempoet nede når jeg løber med de andre. Jeg løber heller ikke konkurrencer mere.

Jeg har i en længere periode på 3/4 år lavet exentriske øvelser (Kaiser Sport metoden) 2 gange om dagen men er stoppet nu, da jeg konstant blev øm. Efter jeg stoppede har jeg ikke været øm længe, men kan som sagt kun løbe langsomt. Mit normale konkurrencetempo er 4:20 på en ½ marathon men mine achilles kan ikke mere end knap 5:00 og højst 10-12 km.

Spørgsmålet er: skal jeg bare indse at det aldrig bliver bedre end det er nu eller er der stadigvæk håb forude? Er der nogen som er kommet sig 100% efter en kronisk achillessenebetændelse?

Jeg har forsøgt Chi-Running og har købt både bog og DVD men uden success.

Mvh. Morten, Se min løbedagbog på blog.mola.dk
[FR305|MobiRunner|GT-2120|Nimbus 8]

NielsMogensen
Stjernemedlem

posteringer 96

Skrevet - 25/03/2008 :  13:11:13  Vis profil  Besøg NielsMogensen's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Det lyder virkelig træls! Især når løb er noget herligt noget. Jeg foreslår at du får skaffet nogle indlæg til dine sko. Eventuel kun der hvor fedtpuden under hælen er, så belaster du dine akiller nogle mindre. En anden mulighed er vel at droppe fokus på løb i ½ år og sæt din fokus på cykling eller svømning. Sæt nogle klare mål med en af de to idrætsgrene som du kan indfri inden for de næste 5-6 måneder. Og når denne periode er så overstået. Kan du forsigtig vende tilbage til løb.

Held og lykke!
Til toppen af siden

molassen
Æresmedlem

Roskilde
posteringer 446

Skrevet - 25/03/2008 :  13:18:04  Vis profil  Besøg molassen's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Niels
Desværre - jeg løber allerede med specielle såler af gel og har også løbet med gel hælpuder. Min fys har målt min fødder og foreslog en gel helsål. Kaiser Sport ser heller ingen grund til indlægssåler.

[FR305|MobiRunner|Saucony ProGrid Omni 6, Moderate|Nimbus 8]
Til toppen af siden

gogo
Æresmedlem

København
posteringer 222

Skrevet - 25/03/2008 :  14:25:25  Vis profil  Besøg gogo's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Det lyder rigtig surt - og du har tilsyneladende prøvet alt. Jeg har selv achillessenebetændelse i den ene fod, men ikke kronisk. For et par uger siden så jeg Viden om på DR2. Ny dansk forskning peger på, at langsom og tung styrketræning af senen får den til at hele bedre end exentriske øvelser. Måske det var en vej frem
Her et link til udsendelsen:

www.dr.dk/Forms/Published/PlaylistGen.aspx%3Fqid%3D617624%26odp%3Dtrue&mt=programstab&furl=default.aspx%3Ftemplate%3Dprogramserie%26guid%3DEDF2A469-15B6-46C6-B138-835806449505%26autoplay%3D1%26back%3Ddefault.aspx%253ftemplate%253dprogrammer&skin=default&template=se_seneste&guid=EDF2A469-15B6-46C6-B138-835806449505" target="_blank">http://www.dr.dk/odp/player.aspx?guid=AC785C3D-DDB8-4BE6-96FE-0CDB9DAF3787&surl=http%3A//www.dr.dk/Forms/Published/PlaylistGen.aspx%3Fqid%3D617624%26odp%3Dtrue&mt=programstab&furl=default.aspx%3Ftemplate%3Dprogramserie%26guid%3DEDF2A469-15B6-46C6-B138-835806449505%26autoplay%3D1%26back%3Ddefault.aspx%253ftemplate%253dprogrammer&skin=default&template=se_seneste&guid=EDF2A469-15B6-46C6-B138-835806449505

Hilsen gogo

gogo
Æresmedlem

København
posteringer 222

Skrevet - 25/03/2008 :  14:29:48  Vis profil  Besøg gogo's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hmm, jeg har lige prøvet at kopiere URL'en til adressefeltet. Virker ikke Find det evt. til højre midt på siden her (virker):

http://www.motionslob.dk/

Til toppen af siden

Jony
Rutineret medlem

posteringer 42

Skrevet - 25/03/2008 :  14:42:31  Vis profil  Besøg Jony's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Achillessenebetændelse... hvad er det i virkeligheden?

Jeg har spillet fodbold i mange år og først indenfor det sidste års tid dyrket motionsløb.

Jeg døjer desværre med at mine ankler er stive og ømme dagen derpå - og når jeg starter med løb i et stille og roligt tempo opstår der ofte lidt smerte på indersiden af achilles... har døjet med skrøblige ankler igennem mange år - pga. fodbold.
Bruger en del tid på at varme op/strække anklen ud efter sport - hvis jeg f.eks. står på tæer og strækker mig så kan jeg føle smerte i achilles - hvorfor?

Jeg træner op til at kunne gennemføre mit første marathon i år - og håber derfor ikke det kan ødelægge målsætningen!!!

Men... hvad skyldes det - achillessenebetændelse eller måske overtræning???

Jony
Til toppen af siden

Morten H
Stjernemedlem

Taastrup
posteringer 149

Skrevet - 25/03/2008 :  16:10:09  Vis profil  Besøg Morten H's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej

Som før skrevet, har jeg fået hjælp hos: Frede Munkholm.
Prøv at ringe til ham på 48 24 68 80 (tlf tid 7-7.30)

Få en snak med ham, og prøv det.
Det har hjulpet mig og andre der alle havde samme problem.

Meld gerne tilbage her i dette forum om det har hjulpet.

MVH
Morten H
Til toppen af siden

van
Æresmedlem

posteringer 1001

Skrevet - 25/03/2008 :  16:48:38  Vis profil  Besøg van's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej molassen

Jeg er måske ikke lige den rette person til at kunne svare på din achillesseneproblem.
Men jeg kunne foreslå dig, at du tager et par gange om ugen ind til den nærmeste svømmehal, og prøver krafter med Aquajogging, som du kan bruge alternativ til din daglige løbetræning.

Eksempel en ugeprogram.
2-3 rolige alm.løbeture på 6-8km, som du træner der hjemme.
2-3 ture med Aquajogging i svømmehallen på ca. 20-25 minutter pr. gang.
1-2 gange styrketræning om ugen for dine ben.

Eller lav din egen form for en ugeprogram, der evt. kunne passe efter dit niveau, med disse træningsformer, som jeg har nævnt lidt længere oppe på siden.

Måske kunne det aflaste dine achillessener, hvis du bruger Aquajogging i dit genoptræningsprogram.

Hvis du ikke har prøvet Aquajogging, så synes jeg at du evt. skulle prøve at give det en chance

M.v.h Van
Til toppen af siden

molassen
Æresmedlem

Roskilde
posteringer 446

Skrevet - 25/03/2008 :  16:58:42  Vis profil  Besøg molassen's hjemmeside  Svar med kopi af besked
quote:
Oprindelig indsendt af van
Men jeg kunne foreslå dig, at du tager et par gange om ugen ind til den nærmeste svømmehal, og prøver krafter med Aquajogging, som du kan bruge alternativ til din daglige løbetræning.

Men for Søren - jeg har genoptrænet i over 1½ år nu - og cykler og spinner ved siden af mit løb. Hvad skulle vand hjælpe for. Jeg har genoptrænet med vægte og balancebræt mm. hos min fys i over 3 mdr. indtil jeg nåede max. belastning - ingen ømhed i achilles overhoved. Jeg har genoptrænet mit løb startende med 1 km. gang, 1 km. løb osv. for over 1 år siden.

Problemet er ganske enkelt bare, at jeg ikke kan løbe stærkt mere uden at få ondt. Og jeg er ved at blive vanvittig - nej vent, jeg ER blevet vanvittig og min kone gider ikke høre om mine achilles problemer længere

Til toppen af siden

marathonløberen
Stjernemedlem

posteringer 185

Skrevet - 25/03/2008 :  17:44:21  Vis profil  Besøg marathonløberen's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Molassen

Jeg har kronisk achillessenebetændelse i den ene. Har været til scanning og der konstateret at der var kalkaflejringer i achillessenen. Operation var muligt med udskrabning af kalkaflejringerne, men chancen om man skal kalde den det var fifty fifty for en bedring, idet et sådan indgreb gav arvæv og flere måneders pause med langsom genoptræning osv. Han anbefalede mig at fortsætte min træning, idet jeg ikke havde akut betændelse længere og jeg skal nu løbe Hamborg marathon. Løber op til 100 km. om ugen pt. og det kører bare derudad. MEN jeg har stivhed let smerte dagligt når jeg står ud af sengen/har siddet stille længe og er lettere trykøm - men uanset om jeg træner eller ej er problemet næsten det samme. Jeg har lært at leve med senen og hva fanden det er jo heller ikke svært når bare træningen kan fortsættes uformindsket. Og jeg har nu trænet sådan i et år uden forværrelse. Foruden løb laver jeg udstrækning af senen (fodledsvip) på trappe etc.

For en god ordens skyld løber jeg under 39 min på 10 km. og under 3 timer på marathon.

Så fyr den af derude der er håb marathonløberen.

Til toppen af siden

van
Æresmedlem

posteringer 1001

Skrevet - 25/03/2008 :  18:11:31  Vis profil  Besøg van's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej igen molassen

Tja...Du har nok ret i, at løbe i vand måske vil være nytteløs, når du nu ikke rigtigt mere mærker smerter i dine ben.
Men det var også kun et foreslag

Men så vidt jeg husker, var du begyndt på noget genoptræning.
Og nu er dine smerter væk, så måske skal du starte forfra fra bunden igen, og begynde med 3-4km distancer igen.
F.eks kunne du ligge let tempoløb ind i de små 3-4km pas, det kunne være 2x2 minutter med 4 minutter let joggepause.
To af dine pas kunne være 2x2 minutter, og de to andre pas kunne være 3-4km rolig løb.
F.eks kunne du løbe med 2x2 minutter over en 3 ugers periode, og når de 3 uger er gået skifter du over til f.eks 2x3 minutter de næste 3 uger.
Hvis du kan holde til denne form for træning, over en længere periode, kunne du måske langsomt vænne dine ben til lidt hårdere belastning gang for gang.

Så kan det være at du langsomt kan begynde at løbe hurtigere igen.
Måske er det en ide` eller måske ikke

M.v.h Van
Til toppen af siden

ultraole
Stjernemedlem

Holbæk
posteringer 199

Skrevet - 25/03/2008 :  18:20:20  Vis profil  Besøg ultraole's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej
Der kan være mange km til dig i fremtiden.

Så længe du kan løbe ude at det går for ondt, løber du.
sæt tempoet ned, lad være med at løbe tempo i lang tid, og undgå ujævn vej/skov. Det er min oplevelse at træne langt og langsomt så går det over, men det kan tage lang tid. Har kun prøvet det en gang for 4 - 5 år siden. God træning.
www.ultraole.dk

Ole Karlsen
Til toppen af siden

PBJ
Almindeligt medlem

posteringer 17

Skrevet - 25/03/2008 :  18:45:29  Vis profil  Besøg PBJ's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Jeg har også haft en del akillesene problemer i de senere år og har gjordt følgende:

- Udstrækning af senen efter alle løbeture.
- Excentriske øvelser på trappe 1-2 gange om dagen med 2 x 15, gennem det sidste år.
- God Fiskeolie, Multivitamin, B og C vitamin , Glucosamin, MSM og Chondroitin hver dag.
- Ingefær og Q 10 mv. indimellem
- Styrketræning og Sauna 2 gange om ugen.
- Sover altid med sokker eller lange underbukser der varmer på benene.
- Akupunktur med strøm ved senen og langs skinneben.
- Prøver altid at huske at holde senen lettere udstrakt i hvile.

Jeg har ikke selv prøvet det, men jeg læste på et engelsk forum om en der havde haft store problemer og næsten prøvet alt uden held. Han lavede sig et par "skinner" i plastik eller gips som holdt senen udstrakt om natten når han sov. Altså sådan et slags halvt gipsben, som han kunne tage på og af. For at fjerne affaldsstofferne fra senen er det nemlig vigtigt at den er forholdsvis udstrakt. Det er f.eks. en dårlig ide at vride eller spænde senen. Dette kan være svært at undgå når man sover f.eks. på maven eller siden. Manden skrev at hans problemer forsvandt efter nogle uger med sove"skinnerne".
Nu kan jeg kun alt for godt selv forestille mig hvad konen ville sige til at du skulle sove med gipsben , men hvad gør man ikke for at blive sine skader kvit.

Preben

P.S. Træner selv en del hurtige intervaller uden de store problemer længere. Løber ca. 30 - 35 km/ugen. 5 km - 18.13 38 år.
Til toppen af siden

molassen
Æresmedlem

Roskilde
posteringer 446

Skrevet - 25/03/2008 :  20:23:44  Vis profil  Besøg molassen's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Tak for mange dejlige svar. Det er altid rart at høre fra andre med samme problemer. Jeg tror jeg vil fjerne fokus på hastigheden et stykke tid (selvom det kan være svært) og få opbygget nogle km. i stedet for. Jeg vil nemlig hellere løbe laaangt end hurtigt.
Når jeg så skal til at fokusere på hastighed igen synes jeg at Van's idé var rigtig god nemlig at øge tempoet på en del af strækningen istedet for hele strækningen og så langsomt bygge mere tempo på. Jeg løb fx. et testløb sidste år - 3000m bane på 11:49 uden problemer. Det gik dog galt ved 10km. Marathon Startup i efteråret så idéen med gradvis at øge tempoet på en del af distancen tiltager mig.

Til toppen af siden

Hillary Step
Æresmedlem

Ulfborg
posteringer 1245

Skrevet - 25/03/2008 :  20:40:46  Vis profil  Besøg Hillary Step's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Der ér lys forude. Jeg kan se, at du fylder 40 år næste gang. Og, når man er 40 år eller derover, skal man have ondt et nyt sted hver morgen. OK?

Spøg til side.
Selv sværger jeg til metoden med afkøling så hurtig som muligt efter træningspasset. DOG IKKE EFTERFULGT AF OPVARMNING!!!

Uden at kende din kropsvægt, kan en vægtreduktion (naturligvis ved overvægt) være hensigtsmæssig.

Fordi det ligger der!!
Til toppen af siden

gogo
Æresmedlem

København
posteringer 222

Skrevet - 26/03/2008 :  10:03:03  Vis profil  Besøg gogo's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Jeg kan ikke helt forstå de af jer, som anbefaler at man bare ignorerer smerten og løber som om der intet problem er. Risikoen er jo, at senen brister. Hvis først senen brister er der rigtig lang vej tilbage til et løberliv.

Hilsen gogo
Næste side
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Hop til:
Løber Til Løber © DoURun.com Go To Top Of Page