Sæt www.dourun.com som din startside!
Tilføj www.dourun.com til Foretrukne (gælder kun Internet Explorer brugere)
Send en mail til en ven og fortæl om www.dourun.com
Løber Til Løber - Sidestik, sting, højre og venstre.
Løber Til Løber
Løber Til Løber
Forside | Profil | Tilmeld | Aktive emner | Medlemmer | Søg | Hjælp
Brugernavn:
Password:
Gem password
Glemt Password?

Alle Fora
 Løber til Løber
 Diverse
 Sidestik, sting, højre og venstre.
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Forfatter Tidligere emne Emne Næste emne  

Fætter Platfod
Rutineret medlem

posteringer 70

Skrevet - 18/08/2002 :  16:44:28  Vis profil  Besøg Fætter Platfod's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Ifølge ordbogen er sidestik (der er det samme som sidesting fandt jeg ud af) "en stikkende smerte i venstre side p.g.a. svigtende ilttilførsel til milten". Selv har jeg også oplevet det i højre side - så sidder min milt i den forkerte side? :-)
Eller har andre haft samme oplevelse?

På forhånd tak for svar

Allan
Stjernemedlem

Århus
posteringer 107

Skrevet - 18/08/2002 :  17:08:47  Vis profil  Besøg Allan's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Det der med "svigtende ilttilførsel" oplever jeg som noget af en skrøne - hvilket dine erfaringer også understøtter.
Så vidt jeg ved er der ikke nogen der kan sige præcist hvad sidesting kommer af, men der er mange teorier.
Men jeg tror jeg ved, hvad det forsvinder af - nemlig bedre kondition! Jeg har løbet i 25 år nu (nej, ikke uafbrudt!) og oplevede kun sidesting de første måneder. Siden har jeg ikke mærket til det overhovedet. Men det kunne da være interessant at høre hvad andre ved om dette!

Allan
Til toppen af siden

Mik-Mak
Redaktør

Odense
posteringer 111

Skrevet - 18/08/2002 :  17:52:20  Vis profil  Besøg Mik-Mak's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hejsa !
Jeg har også hørt mange skrøner omkring sidestik/sting. Min egen erfaring er, at hvis jeg løber en tur umiddelbart (1/2 til 1 hel time) efter at have indtaget et måltid, så er det næsten sikkert at jeg får sidestik på turen. Af samme grund løber jeg altid først efter ca 2 timer og har aldrig sidestik ;o)

God vind

Mik-Mak

Til toppen af siden

Erling
Æresmedlem

Solrød Strand
posteringer 222

Skrevet - 18/08/2002 :  18:34:13  Vis profil  Besøg Erling's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Det er et emne som flere gange har været nævnt her på Run4fun.

Her er hvad SportsPoint bl a svarede:

citat:

Man ved ikke præcist hvorfor sidestik opstår. Problemet er, at man ikke kan undersøge det, da man ikke kan bede folk om at få sidestik på kommando. Det er derfor umuligt at lave videnskabelige forsøg der klarlægger mekanismen bag. Man ved dog at utrænede personer får sidestik oftere end trænede og der er også større tendens til sidestik efter at man har spist.

Sidestik kan endvidere opstå i begge sider af kroppen og nogle kan føle at det forplanter sig opad langs brystkassen. Nogle sidestik kan blive ekstremt intense andre er lette og forsvinder hurtigt.

Nogle mener sidestik kan skyldes kramper i respirationsmusklerne... Det har også været foreslået at sidestik kunne stamme fra milten, men da det kan opstå i begge sider og da folk der har fået fjernet milten kan føle sidestik er dette næppe muligt... Forklaringer er der nok af, men man ved det ikke med sikkerhed.

Ved meget hård træning kan man endvidere føle en smerte ved venstre armhule evt. op ad halsen. Dette kan skyldes hjertets kraftige pumpeaktivitet. (Det må endelig ikke forveksles med angina pectoris, der er smerter i hjertet. Disse kan dog også forplante sig ud i armen, men er mere stikkende.)

Der er mange bud på hvordan man undgår sidestik, men mange er usaglige. Det bedste er at undgå træning kort tid efter at have spist.

Dette svar kommer vel nogenlunde rundt om emnet - uden dog at give noget endegyldigt svar.

Mine egne erfaringer med sidesting er typisk i forbindelse med løb umiddelbart efter indtagelse af et større måltid.

Erling

Til toppen af siden

GL-Aalborg
Æresmedlem

posteringer 567

Skrevet - 19/08/2002 :  13:40:25  Vis profil  Besøg GL-Aalborg's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Meget aktuelt spørgsmål !

Er netop kommet hjem efter Helsinki Maraton (fantastisk arrangenemt i øvrigt !), og oplevede at have sidestik over 10 km (i højre side !).

Jeg tror, at det skyldes en kombination af "for kolde drikke under løbet" og vædskemangel fra starten (der var 30 grader - og mindst det samme om natten !, hvorfor jeg ikke kunne opretholde en høj vædskabalance).

For mit vedkommende var det hverken spisning eller kondi (med al respekt !! - thi-hi) der gjorde udslaget, så hvem ved ........ ?

Blot en kommentar.

CU in Berlin

Til toppen af siden

afn
Aspirant

posteringer 2

Skrevet - 16/09/2002 :  00:38:52  Vis profil  Besøg afn's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Jeg lider forfærdeligt af sidesting, og jeg vil faktisk påstå at jeg kan få det på kommando. Det tager en hel del glæde fra løbeturene, som jeg netop er påbegyndt igen efter en pause på 2 år.

Jeg stødte på denne interessante notits:
http://www.drmirkin.com/fitness/8128.htm

Lægen påstår altså, at flertallet der lider af sidesting, er de 30% der ånder ud når højre fod rammer jorden, modsat resten hos hvem udåndingen sker når venstre fod rammer. Det der sker, når højre fod rammer, er at leveren presses nedad. Samtidig bevirker udåndingen at mellemgulvet trækkes op. Således strækkes "båndene" (sener, nerver, hvad ved jeg) der forbinder leveren med mellemgulvet - og smerten opstår.

Interessant teori. Jeg vil i hvert fald prøve at koncentere mig om min udånding, næste gang jeg løber en tur!

VH
Anders

Til toppen af siden

RUS
Æresmedlem

Farum
posteringer 431

Skrevet - 16/09/2002 :  09:09:51  Vis profil  Besøg RUS's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej,

Jeg oplever aldrig sidesting/stik heller ikke når jeg træner ½-1 time efter indtagelse af aftensmaden. Jeg har løbet regelmæssigt i mere end 10 år så jeg tror en del af forklaringen findes der

mvh,
RUS

Til toppen af siden

afn
Aspirant

posteringer 2

Skrevet - 18/09/2002 :  12:56:36  Vis profil  Besøg afn's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Ja, en del af forklaringen muligvis - men ikke hele forklaringen. Jeg kender fx mange nybegyndere for hvem, sidesting er et ukendt begreb.

Det er selvfølgelig muligt at sidesting kan opstå af flere forskellige påvirkninger, og at symptomerne varierer fra menneske til menneske.

Man kan jo undre sig lidt over den gode doktors notits, idet han beskriver sidesting som værende en smerte i højre side. Jeg synes ofte jeg oplever smerten i venstre side - eller hele mellemgulvet.

Til toppen af siden

jbj
Aspirant

Søborg
posteringer 4

Skrevet - 26/09/2002 :  14:47:39  Vis profil  Besøg jbj's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Egnetlig en sjov diskussion. Selv har jeg også oplevet, at sidestik forsvinder med længere tids træning. Sidestik ved løb lige efter et måltid synes jeg også at have 'trænet' mig ud af.

For nyligt fik jeg et kraftigt vrid i kroppen, som gav en let skade, som gav mig problemer med at løbe i en uges tid. De smerter jeg oplevede svarede fuldstændigt til at have sidestik. Efter lidt overvejelser kom jeg frem til følgende teori:

Når man løber spænder man nogle muskler, som går fra den ene skulder ned over brystet til modsat hofte, og nogle tilsvarende på ryggen. Derved gøres kroppen stiv, så man kan bruge armene til at kompensere for det vrid, der opstår i hoften hver gang man sætter af med ét ben.

Som utrænet er disse muskler måske ikke udviklet og man har måske også problemer med at spænde for meget. Derfor kan der opstå smerter der, hvor musklerne hæfter nederst på brystkassen.

Måske en skør teori, men er der nogen der ved om f.eks. styrketræning af forsiden kan have en virkning?

Til toppen af siden

tnor
Redaktør

Hedensted
posteringer 147

Skrevet - 26/09/2002 :  16:39:28  Vis profil  Besøg tnor's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Jeg tror i hvert fald ikke at sidesting har noget med dårlig form at gøre. Allan Zachariasen skriver i bogen "Mit Løberliv" at han i hele sin karriere døjede med sidesting, og man kan vel ikke sige at en mand der løber 2-300 km om ugen er i dårlig form?

Thomas

Til toppen af siden
  Tidligere emne Emne Næste emne  
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Hop til:
Løber Til Løber © DoURun.com Go To Top Of Page