Sæt www.dourun.com som din startside!
Tilføj www.dourun.com til Foretrukne (gælder kun Internet Explorer brugere)
Send en mail til en ven og fortæl om www.dourun.com
Løber Til Løber - Tapening af akillessenen/læg
Løber Til Løber
Løber Til Løber
Forside | Profil | Tilmeld | Aktive emner | Medlemmer | Søg | Hjælp
Brugernavn:
Password:
Gem password
Glemt Password?

Alle Fora
 Løber til Løber
 Skader
 Tapening af akillessenen/læg
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Forfatter Tidligere emne Emne Næste emne  

lasseandersenodense
Æresmedlem

odense
posteringer 761

Skrevet - 17/08/2008 :  20:51:05  Vis profil  Besøg lasseandersenodense's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej er her nogen som har erfaringer med tapening af akillessenen/læg??

Lasse

http://mit-loeb.blogspot.com/

feddersen
Æresmedlem

Vejle Ø
posteringer 534

Skrevet - 18/08/2008 :  19:52:12  Vis profil  Besøg feddersen's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej

Du skal nok lige forklare lidt mere om hvad dit problem er og hvad du ønsker.

Jeg har selv, i en periode på 6-9 måneder, haft vanvittig ondt der hvor akillessenen hæfter ved hælen. Det løste jeg ved at tape en enkelt stribe (ca 40mm bred) på ca 30cm fra oversiden af foden, startende ved tæerne, rundt om hælen og tilbage til tæerne, så tapen krydsede på overfoden. Det blev tapet så stramt at det lagde et tryk på hæftningen, men uden at det rev huden af overfoden. Det bevirkede, at når jeg landede, så blev senen presset ind mod foden og det modvirkede så smerten.

Det skal lige siges, at jeg ikke er uddannet på nogen måde i det her og at det var noget jeg eksperimenterede mig frem til. Når jeg stod op om morgenen humpede jeg rundt i huset, men tapet på den rigtige måde, kunne jeg løbe uden hastighedsnedgang/afkorte ruten. Faktisk gennemførte jeg 5 runder i Viborg 24-timers løbet for et par år på den måde og sjovt nok har jeg ikke haft smerter siden.

Med venlig hilsen
Karsten Feddersen
Til toppen af siden

lasseandersenodense
Æresmedlem

odense
posteringer 761

Skrevet - 20/08/2008 :  23:29:55  Vis profil  Besøg lasseandersenodense's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hejsa det er lige nøjagtig der hvor jeg har ondt som du skriver!!!!

Jeg har lige løbet DHL stafetten her til aften i Odense på 21min. og nu humper jeg rundt som en gammel mand!!!!!! Det aftager så kraftigt over de næste 2 dage til ingen smerter, men der kommer jo så igen næste gang jeg løber

Til toppen af siden

feddersen
Æresmedlem

Vejle Ø
posteringer 534

Skrevet - 21/08/2008 :  10:56:03  Vis profil  Besøg feddersen's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hejsa

Jamen, så var det da værd at forsøge med mit forslag. En rulle tape koster jo ikke alverden.

Når jeg begynder at føle smerten komme igen, så plejer jeg at lave strækøvelser til læggen og ryggen uden, at det er i forbindelse med løb, men når jeg er kold. Ellers er mit vippebræt i øvrigt også rigtig godt brugt. Det giver et tilpas stræk.

Med venlig hilsen
Karsten Feddersen
Til toppen af siden

lasseandersenodense
Æresmedlem

odense
posteringer 761

Skrevet - 21/08/2008 :  19:57:46  Vis profil  Besøg lasseandersenodense's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Kunne godt tænke mig at prøve det, jeg har dog lidt svært ved at se for mig hvordan du gør. Har du ikke et billede af tapeningen???

Til toppen af siden

kirsten frederiksen
Æresmedlem

bønnerup
posteringer 381

Skrevet - 22/08/2008 :  10:49:50  Vis profil  Besøg kirsten frederiksen's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Ja, det lyder næsten for godt til at være sandt , men det er værd at prøve af. Efter at have tænkt længe, er jeg med på, hvad du mener, altså hvordan tapen skal sidde. Venter dog lige lidt med at prøve det, da jeg nok har strammet skruen ved at løbe ½ maraton og DHL stafet, selv om jeg var i gang med behandling af netop sådan en overbelastningsting - som altså også akupunktur, øvelser og mere traditionel optapning hjælper på, hvis man så bare lader være med at overdrive i samme forretningsgang, som jeg altså kom til at gøre. Det var så fristende, fordi det gik så godt fremad .

Kfre
Til toppen af siden

Firenze
Rutineret medlem

Firenze, Italien
posteringer 37

Skrevet - 22/08/2008 :  12:59:36  Vis profil  Besøg Firenze's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Karsten Feddersen,
er det saadan at du ogsaa her en "mirakel-kur" mod smaerter der starter under foden og saa traekker op paa bedde sider af skinnebenet?
Jeg har loebet med forkerte sko der har gjort at undersiden af foden (kun den venstre) er blevet helt umulig. Jeg kan loebe ca. 30 min uden de store probleme men over 45 min kan jeg godt glemme
Jeg har provet med is efter lobene og det hjelper umiddelbart men smerterne komme promte igen naar jeg starter med at loebe igen (har skiftet skoene efter at have vaeret ved flere "kloge hoveder" men selv det har ikke hjulpet permanent).
Charlotte
Til toppen af siden

lasseandersenodense
Æresmedlem

odense
posteringer 761

Skrevet - 23/08/2008 :  08:50:35  Vis profil  Besøg lasseandersenodense's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Vilken af disse metoder minder om den vi taler om???

http://www.sportnetdoc.dk/dk-frame.htm

Til toppen af siden

feddersen
Æresmedlem

Vejle Ø
posteringer 534

Skrevet - 23/08/2008 :  10:35:04  Vis profil  Besøg feddersen's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej

Jeg skal nok lige få taget lidt billeder og få dem lagt op i løbet af dagen.

Ud fra det jeg kan finde på dit link, så vil jeg tro det er "BETÆNDELSE VED ACHILLESSENE FÆSTET PÅ HÆLKNOGLEN", men jeg ved det ikke med sikkerhed.

Med venlig hilsen
Karsten Feddersen
Til toppen af siden

feddersen
Æresmedlem

Vejle Ø
posteringer 534

Skrevet - 23/08/2008 :  12:36:01  Vis profil  Besøg feddersen's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hejsa

Så har jeg fået fotograferet min smukke fod

Billederne er 800x600 og fylder 34-61kb.

http://www.feddersen.dk/images/fod_oppe.jpg
http://www.feddersen.dk/images/fod_side1.jpg
http://www.feddersen.dk/images/fod_side2.jpg
http://www.feddersen.dk/images/fod_bagfra.jpg

Tapen skal sidde så stramt, at man kan mærke støtten og at man kan mærke, at det hele "trækkes sammen" når man træder ned. Det må dog ikke trække så hårdt, at det smertefuldt hiver i huden ovenpå foden.

Et rigtig godt råd er i øvrigt lige at barbere området inden man taper, men ellers forsvinder hårene af sig selv når man tager tapen af

Til Firenze -> jeg har ikke nogen mirakelkur, men jeg prøver mig altid frem. Jeg har dog lidt ting jeg går ud fra. Hvis det er musklerne der er ømme, så giver jeg mig selv massage og gerne på med varmelampen eller varmepuden. Hvis det er senevedhæftningerne (som der her er tale om), så taper jeg på tværs af hæftningen og strammer det ind. Det hjælper på at holde den på plads. Hvis det er selve senen der er forstrukket, så lægger jeg tape langs med senen under løb og masserer med forsigtighed og varme når jeg er færdig med at løbe. Derudover, så lytter jeg rigtig meget til min krop. For mig må gerne gøre ondt under opvarmningen og efter løbet, men når det hele kører, så er smerte forbudt (undtagen dog mælkesyretrætte muskler). I dit tilfælde vil jeg tro, at det er hæftningen på siden af foden der stråler op i benet, så mit umiddelbare bud er at tape langs med smerterne giver den rette støtte og dernæst massage og vippebræt når du er hjemme.

Jeg bruger aldrig kulde, men kun varme. Det er dog forskelligt hvordan man har det med det, men varme blødgør og det er mindre smertefuldt med massage så.

VIPPEBRÆT! Min store kæphest. Uanset hvor ondt jeg har haft, så har jeg brugt mit vippebræt. Det er ligemeget hvilken type ondt eller hvad jeg har lavet. Vippebrættet overstrækker eller overbelaster ikke noget. Det hele foregår kontrolleret og det er en alletiders måde lige at få varmet musklerne og leddene igennem på på ens hviledage. Jeg har til tider også brugt det til nedvarmning.

Og til sidst skal jeg lige understrege igen, at jeg ikke er uddannet i det her, men blot har fundet nogle metoder der virker for mig. Det er ikke fordi jeg løber vanvittig meget, men hvis jeg havde holdt 3 ugers pause hver gang det gjorde ondt, så løb jeg væsentlig mindre og var nok aldrig rigtig kommet igang. Så det gamle ordsprog med at "det skal løbes væk" er der altså noget om.

Med venlig hilsen
Karsten Feddersen
Til toppen af siden

Firenze
Rutineret medlem

Firenze, Italien
posteringer 37

Skrevet - 23/08/2008 :  14:18:10  Vis profil  Besøg Firenze's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Feddersen,
Tusind tak for svaret.
Har aldrig provet at bruge tape men det skal jeg promte
Hvis jeg har forstaaet det rigtig skal jeg laegge tapen langs foden og oppe ad benet hvor det gor ondt...?
Charlotte
Til toppen af siden

lasseandersenodense
Æresmedlem

odense
posteringer 761

Skrevet - 23/08/2008 :  14:57:49  Vis profil  Besøg lasseandersenodense's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej super svar!!!

Tapen er købt så nu skal der klippes og klistres til den store guld medalje! Jeg vender tilbage med et resultat snarrest!!!

Lasse

Til toppen af siden

kirsten frederiksen
Æresmedlem

bønnerup
posteringer 381

Skrevet - 23/08/2008 :  20:51:44  Vis profil  Besøg kirsten frederiksen's hjemmeside  Svar med kopi af besked
ja, du har jo ret, helt kønt er det jo ikke, men rigtigt godt at se et billede af, hvad det er, du gør, tak for det. Jeg vil prøve det af, så snart jeg tror, det går an at løbe en lille tur igen. Har ikke noget vippebræt, men det må jeg nok også hellere anskaffe mig

Kfre
Til toppen af siden
  Tidligere emne Emne Næste emne  
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Hop til:
Løber Til Løber © DoURun.com Go To Top Of Page