Sæt www.dourun.com som din startside!
Tilføj www.dourun.com til Foretrukne (gælder kun Internet Explorer brugere)
Send en mail til en ven og fortæl om www.dourun.com
Løber Til Løber - Bule på akillessenen
Løber Til Løber
Løber Til Løber
Forside | Profil | Tilmeld | Aktive emner | Medlemmer | Søg | Hjælp
Brugernavn:
Password:
Gem password
Glemt Password?

Alle Fora
 Løber til Løber
 Skader
 Bule på akillessenen
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Forfatter Tidligere emne Emne Næste emne  

Jesper Meineche
Æresmedlem

posteringer 231

Skrevet - 22/07/2010 :  08:28:41  Vis profil  Besøg Jesper Meineche's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Løbere

Jeg har nu løbet stortset hele mit liv on og off i perioder.

For nylig, er jeg begyndt at halte den første kilometer når jeg løber og hvorefter akillessenen er blevet varm og jeg mærker intet til den.

Efter løb får jeg en stor bule på min akillessene og den er herre øm, og så begynder jeg at halte igen i nogle dage, til betændelsen (bulen) svinder ind igen, men man kan godt se den og mærke den.

Kan man få noget medicin til at fjerne den betændelse, nu har jeg ikke løbet i 4 uger og bulen er der stadigvæk.

PT: ex løber

hjulben
Æresmedlem

posteringer 2283

Skrevet - 22/07/2010 :  11:08:52  Vis profil  Besøg hjulben's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Med en så lang pause, er det klogt at gå til lægen, så du kan få en henvisning til nogen der ved noget om det. På Frederiksberg hospital er der bla. nogen der kan stille en diagnose

Bib bib jeg er løbet
Til toppen af siden

Hillary Step
Æresmedlem

Ulfborg
posteringer 1277

Skrevet - 22/07/2010 :  11:22:07  Vis profil  Besøg Hillary Step's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Du er ved at udvikle "betændelse" sv.t. achillessenen; altså en overbelastningskade.

Hvis du klør på, kan det udvikle sig til en "særdeles festlig" og kronisk tilstand.

I sjældne tilfælde kan det være forstadiet til en overrivning.

Løsningen er en kombination af hvile og træning.
Nøjes med at løbe distancer mellem 3-5 kilometer, og planlæg ruten således at du, direkte efter træningsophør (få minutter) lægger is på i 20-30 minutter.
Hold herefter 1-2 dages pause, evt. med lette udstrækningsøvelser over achillessenen.

Man kan supplere med gigtmedicin (fx. Ibuprofen), men efter min egen vurdering er effekten særdeles marginal.

Effekten af indsprøjtninger med binyrebarkhormon er velbeskrevet, men der er nogle risici lokalt i forhold til achillessenen.

Du kan evt. supplere med et hælindlæg på ½ cm i dine almindelige sko (begge sko), således at achillessenen får en lille aflastning i dagligdagen.

Fordi det ligger der!!
George Leigh Mallory 1886 - 1924
Til toppen af siden

HaF
Stjernemedlem

Bagsværd
posteringer 117

Skrevet - 22/07/2010 :  13:06:30  Vis profil  Besøg HaF's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Som suppelement vil jeg skrive, at det kan ha overordentlig stor effekt at strække ud i laaaangt stræk over arcillesscenen - gerne 1 helt minue efter løb og inden isen. Og yderligere, at klippe den bløde top af hælen på skoen - du kan ganske uden betydning klippe ned til det hårde i skohælen
/HanneF
Til toppen af siden

dipy
Æresmedlem

Næstved
posteringer 533

Skrevet - 22/07/2010 :  17:51:48  Vis profil  Besøg dipy's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Det nye nummer af Løbemagasinet har netop en artikel omkring overbelastning af akillessenen og mulige behandlinger.

VH Gitte
Til toppen af siden

Brandmanden
Æresmedlem

Haderslev
posteringer 504

Skrevet - 23/07/2010 :  00:04:31  Vis profil  Besøg Brandmanden's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Suk.... ja jeg sidder/står/løber med samme dumme problem, og efter at have læst svarene her er mine bange antagelser om overbelastning blevet bekræftet... øv hvor træls. Jeg havde en svag mistanke om at mine nye sko kunne have skylden, men det er det vist ikke "kun"
Tak for input...trods alt.

Henrik

Jeg gør hvad jeg siger...Jeg holder hvad jeg lover.
Til toppen af siden

Jesper Meineche
Æresmedlem

posteringer 231

Skrevet - 23/07/2010 :  08:05:59  Vis profil  Besøg Jesper Meineche's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Løbere

Jeg har været til læge og har også fået en henvisning til en Fys. afdeling på Randers Central sygehus vedr. idrætsskader.

Jeg skulle lave trappeøvelsen, og det har jeg ny gjort i næsten 6 måneder, dog uden resultat

Jeg har dog aldrig fået taget billeder.

Men tak for svarene

Bib bib jeg er humpet...........
Til toppen af siden

Brandmanden
Æresmedlem

Haderslev
posteringer 504

Skrevet - 26/07/2010 :  15:36:51  Vis profil  Besøg Brandmanden's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Jesper

Tak for din om end for dig knap så positive tilbagemelding. Har du mulighed for at beskrive trappeøvelsen...måske den kan hjælpe mig??
Jeg har nu holdt pause knap 14 dage efter at have løbet Tenerife næsten tyndt...det er som om det aftager en smule, især smerten og stivheden om morgenen.

Henrik

Jeg gør hvad jeg siger...Jeg holder hvad jeg lover.
Til toppen af siden

jacster
Æresmedlem

Århus
posteringer 704

Skrevet - 28/07/2010 :  21:24:00  Vis profil  Besøg jacster's hjemmeside  Svar med kopi af besked
quote:
Oprindelig indsendt af Jesper Meineche

Hej Løbere

Jeg har været til læge og har også fået en henvisning til en Fys. afdeling på Randers Central sygehus vedr. idrætsskader.

Jeg skulle lave trappeøvelsen, og det har jeg ny gjort i næsten 6 måneder, dog uden resultat

Hvordan laver du trappeøvelsen? Ekcentrisk?
Hvor tit - antal gentagelser?
Til toppen af siden

kirsten frederiksen
Æresmedlem

bønnerup
posteringer 316

Skrevet - 29/07/2010 :  11:28:25  Vis profil  Besøg kirsten frederiksen's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Jeg har spurgt til chockbølge i en anden tråd, men nu gentager jeg det her, er der nogen, der har erfaringer med det?

Kfre
Til toppen af siden
  Tidligere emne Emne Næste emne  
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Hop til:
Løber Til Løber © DoURun.com Go To Top Of Page