| Forfatter |
Emne  |
|
|
Hornbech
Rutineret medlem

Billingstad, Oslo, Norge
posteringer 44 |
Skrevet - 22/07/2010 : 23:39:06
|
Spørgsmål.
I den seneste tid har der været en livlig debat om brugen af smertestillende piller i ultraløber miljøet. Jeg vil i den forbindelse høre om ”Red Bull” er at betragte som præstations fremmende midler? Det kunne fint og høre fra nogle af de mest aktive i dialogen om brugen af smertestillende piller. Måske May-Britt fra Birkerød også har en mening om dette spørgsmål her?
|
|
|
Torr
Æresmedlem

Denmark
posteringer 3152 |
Skrevet - 23/07/2010 : 00:41:29
|
Man skal vel skelne mellem lovlige og ulovlige midler.. om de så er præstationsfremmende eller ej, smertedæmpende eller ej osv. det er vel sagen uvedkommende. Og om dét så er sundt osv. det kan man så have en længere debat om. Osv. Osv.
Tilbage står det objektive - som jeg ser det - er stoffet eller for Red Bulls situation stofferne (antager jeg) på dopinglisten eller ej ?
Hvis nej -> drik løs... (på eget ansvar....)
Hvis ja -> fuldt stop !
Er det ikke det generelle svar, der dækker stort set alt ? Det vil jeg mene... idet jeg atter understeger, at jeg hermed ikke tager stilling til det kloge i at anvende hverken smertestillende, Red Bulls eller andet whatsover, eller de sundhedsmæssige implikationer, der måtte være.
Personligt har jeg ikke drukket en dråbe Red Bull siden jeg læste noget om, at blot en enkelt flaske kan ændre blodets sammensætning så meget, at der er signifikant forøget risiko for blodpropper. End of Red Bull for mit vedkommende.
vh. Tor
My marathons - stories, pictures and videos: http://www.temperance.dk/blog/
|
 |
|
|
ThomasMJ26
Æresmedlem

Aars
posteringer 771 |
Skrevet - 23/07/2010 : 19:30:38
|
hmmm jeg drikker så 4 om dagen torr nok derfor jeg er så super løber    
winners never quit quitters never win
Thomas Jørgensen |
 |
|
|
Karl Erik
Rutineret medlem

Hirtshals
posteringer 64 |
|
|
Tom Pedersen
Stjernemedlem

Tjele
posteringer 115 |
Skrevet - 23/07/2010 : 22:03:21
|
Hej Hornbech Jeg synes det er et interessant spørgsmål du stiller og jeg vil glæde mig til svarene der kommer. Jeg mener bare ikke at du, som du gør kan spørge i dette forum om en navngiven person har en mening til dette. Vi har alle vores mening om dette og hint. Vi er forskellige og hvor er jeg glad for dette. Jeg kan forstå at vi af og til har behov for at ytre os og har behovet for at få andres mening. Men hvis man ønsker sig en mening fra én bestemt person bør man vel retteligt skrive en mail til vedkomne - dette kan gøres let og smertefrit herfra. Hilsen Tom |
 |
|
|
PalleA
Æresmedlem

Hørsholm
posteringer 700 |
Skrevet - 23/07/2010 : 23:09:35
|
Hejsa
Lad os starte med lige at få det på det rene at den redbull du køber i udlandet ikke er den samme som den du kan købe i Danmark. DK har fastsat nogle øvre grænseværdier fordi man hos sundhedstyrelsen er yderst usikker på konsekvensen ved det MEGET forhøjdede koffein indtag som Red Bull indeholder.
7-11 som var de første i DK med RB har fra starten forsøgt at påvise at der var mindre koffein i en RB end i en kop kaffe hvilket sundhedsstyrrelsen anerkender - men finder det problematisk at så mange helt unge indtager koffein i store mængder - man ved endnu ikke hvordan det påvirker en teenagers krop.
Dernæst er der stofferne taurin og glucoronolacton. Taurin (som betyder okse) skulle efter sigende have en præstationsfremmende effekt - men dette kan på INGEN måde dokumenteres. Hvad kan dokumenteres er at typiske hjertepatienter og folk med forhøjet blodtryk nemt kan få det dårligt efter indtagelse af stoffet. I sverige er RB og specielt taurin under mistanke for indtil flere dødsfald blandt hjertepatienter.
Glucoronolacton er tidligere blevet beskyldt for at kunne give svulster i hjernen - dette er dog sidenhen blevet tilbagevist (af British Medical Journal). Stoffet giver ingen dokumenteret virkning for f.eks. en løbers præstation.
Koffein i sig selv bliver ofte beskyldt for at kunne give en præstationsfremgang. De seneste studier viser at dette kun er gældende hvis man ikke regelmæssigt indtager f.eks. kaffe.
Konklusionen er derfor 2 ting. 1. Red Bull har ingen dokumenteret præstationsfremmende effekt. 2. Man kender ikke de langsigtede konsekvenser af indtagelsen af disse 3 stoffer i så store mængder som unge indtager dem i.
Personligt ville jeg istedet indtage en portion havregryn med rosiner og mandler - det er langt billigere og giver så også en fin mæthedsfornemmelse - og alle 3 ting har en dokumenteret virkning   |
 |
|
|
Einar
Stjernemedlem

Norge
posteringer 82 |
Skrevet - 28/07/2010 : 13:22:50
|
quote: Oprindelig indsendt af Hornbech
Spørgsmål.
I den seneste tid har der været en livlig debat om brugen af smertestillende piller i ultraløber miljøet.
Hvor har denne debatten pågått? Jeg er ikke oppdatert..
Einar |
 |
|
|
akt
Stjernemedlem

7900 Nykøbing Mors
posteringer 82 |
Skrevet - 03/08/2010 : 11:08:04
|
quote: Oprindelig indsendt af PalleA
Hejsa
Lad os starte med lige at få det på det rene at den redbull du køber i udlandet ikke er den samme som den du kan købe i Danmark. DK har fastsat nogle øvre grænseværdier fordi man hos sundhedstyrelsen er yderst usikker på konsekvensen ved det MEGET forhøjdede koffein indtag som Red Bull indeholder.
Jeg tror du har fået fat i et par gamle dåser fra din energi pusher for grænseværdierne blev ændret fra 150 mg til 320 mg pr. liter 1. januar 2009, så om du køber en Red Bull i Danmark eller Tyskland burde den have samme indhold af koffein.
Det danske mærke Cult forhøjede samtidig koffein indholdet i deres energi drik til det dobbelte da grænseværdierne blev ændret.
http://www.avisen.dk/red-bull-kan-koebes-i-danmark-inden-november_116340.aspx http://www.cult-party.com/page/produkter/6/ http://da.wikipedia.org/wiki/Red_Bull
|
 |
|
|
PalleA
Æresmedlem

Hørsholm
posteringer 700 |
Skrevet - 03/08/2010 : 11:28:05
|
Hej akt
Min fejl jeg kan godt se at det har været oppe at vende hos forbrugerstyrelsen - og at de har godkendt at man pr. 1. November 2009 måtte hæve indholdet til 320mg pr. liter.
PalleA |
 |
|
|
MartinHojgaard
Æresmedlem

København
posteringer 792 |
|
|
PalleA
Æresmedlem

Hørsholm
posteringer 700 |
Skrevet - 03/08/2010 : 14:09:53
|
Hej Martin
Tak for linket.
Mvh PalleA |
 |
|
|
rasor
Æresmedlem

Ringsted
posteringer 658 |
Skrevet - 14/08/2010 : 14:30:56
|
RB har været lovligt i årevis i DK http://www.antidoping.dk/da/Raadgivning/FAQ/Kreatin%20og%20kosttilskud/Redbull%20og%20lignende%20drikke.aspx
Men der er en grænse for hvor meget kofein man må indtage.
Personligt synes jeg det er doping i et 24H løb, da det for mig er meget svært at holde mig vågen bare på kaffe. Alligevel tager jeg et par stykker i et 24H. Men kaffe er jo også nemmere at holde sig vågen på end ingen kaffe, og både kaffe og RB er doping, hvis man tager alt for meget. Så noget mening er der vel nok i det. (P.S. Skal nok lige tilføje at jeg absolut ikke rører noget, der er på doping lister - folk får jo hurtigt en forkert opfattelse.)
På 48H og over tror jeg ikke der er den store fordel ved det. Ved at få kofein rykker man på søvnbalancen, så man kommer i underskud af søvn. Dette underskud skal man alligevel betale tilbage inden de 48H er gået og så er der intet vundet.
Yiannis skriver om at ved at være oppe at køre på adrealin - sikkert pga konstant pumpende puls - kan han holde sig næsten søvnløs. Selv går jeg næsten i dvale, når det kniber med at holde øjnene åbne, så jeg kan ikke lige greje hvordan han kan holde det høje aktivitetsniveau, når søvnen presser på. Har nogen nogle gode tricks til gøre det?
Eller andre måder at bekæmpe søvn mentalt elle fysisk?
MVH RaSor ... Det må gerne gøre ondt
|
 |
|
| |
Emne  |
|