| Forfatter |
Emne  |
|
|
joy1204
Nyt medlem

Ishøj
posteringer 7 |
Skrevet - 26/07/2010 : 20:13:26
|
Jeg har i mange år haft en drøm at løbe marathon, men har ikke før haft den drivkraft der skulle til for at have en chance for at føre det ud i livet. Det tror jeg jeg har nu, så nu skal det være.
Men jeg tænker lidt på: -hvornår skal man starte med at træne? -hvor finder man et godt program at træne efter?
Jeg løber pt. 5 km flere gange om ugen og har gjort det i nogen tid.
Hilsen Lotte |
|
|
karimirak
Stjernemedlem

Vodskov
posteringer 160 |
Skrevet - 26/07/2010 : 23:25:07
|
Hej Lotte
Jeg vil anbefale at du finder en grup eller klub , der kan vejlede dig og måske træner sammen med dem minimum et år og bagefter ser frem til dit mål.
mvh. www.karimirak.dk |
 |
|
|
soeren76
Stjernemedlem

Taastrup
posteringer 78 |
Skrevet - 27/07/2010 : 08:37:01
|
HEj Lotte
Der findes forskellige programmer på nettet (her på siden, marathonsport.dk, motion-online, sparta osv osv). Så det er lidt et spørgsmål om at finde et der passer. Selv har jeg ikke brugt et specifikt program men prøvet mig lidt frem og haft fokus på at blande mine ture lidt (tempoture, lange ture og "motionture"). Jeg løber selv tre gange om ugen og har typisk en lang tur i weekenden og de kortere på hverdagene.
Hvornår man skal starte med at træne er svært at svare på - det afhænger meget af ens grundform, personlighed mm. 1. gang jeg løb marathon brugte jeg ½ års tid. Inden da løb jeg 3 gange om ugen 5-8km med fokus på tempo.
Men der er masser af tips at finde på nettet så det bør være muligt at finde noget de passer lige netop dig Ellers så spørg løs Held og lykke med projektet. |
 |
|
|
cirkeline49
Almindeligt medlem

Ringsted
posteringer 29 |
Skrevet - 02/08/2010 : 20:22:39
|
Hej Lotte Det er da fantastisk, at du har mod på at træne til et marathonløb. SEJT - pøj pøj med træningen. Spændt på at høre, hvordan det skrider frem. Helle |
 |
|
|
May-Britt
Æresmedlem

Birkerød
posteringer 2203 |
Skrevet - 02/08/2010 : 21:02:02
|
Der er langt fra 5 km til marathon både fysisk og mentalt, så jeg vil foreslå, at du i første omgang sætter dig som mål at løbe et halvmarathon. Det vil give dig et (del)mål, som er hurtigere at nå end marathon samt give dig en fornemmelse af et længere løb.
God træning 
May-Britt www.ultra3460.blogspot.com |
 |
|
|
Whizzo
Stjernemedlem

Bunkeflostrand, Sverige
posteringer 93 |
Skrevet - 03/08/2010 : 09:39:01
|
Marathon er noget stort. Og ja selvom man herinde kan synes at folk "blot" napper et friskt lille marathon til morgenmad og et til frokost, så er det laaaangt at løbe for de fleste.
Du har allerede et godt udgangspunkt. Du kan løbe 5 km. Nu skal du "bare" op og løbe godt 8 1/2 gange den strækning. Dette kræver træning.
Der er mange guruer inden for dette felt, og der er skrevet mange bøger om hvordan man bedst træner sig op til et marathon.
Min måde er meget simpel. Jeg gør som Forest Gump - løber. Du har allerede gjort 5 km til noget almindeligt. Nu kommer næste step. At gøre 10 km til noget almindeligt.
Når du er kommet derop skal du tænke på at nu er der ikke langt til en halv marathon og når du har bidt skeer med denne distance nogle gange er du ved at være klar til et marathon.
Hvis du gerne vil løbe et marathon "snart" og bor i Københavnsområdet, ja så er det bare at få distance på og så tilmelde sig hel Spartas Marathon start op.
Men ellers brug løbekalenderen herinde. Jeg synes at det er vigtigt at man med mellemrum melder sig til et "officielt" løb - det giver afveksling og motivation i forhold til de "almindelige" løbeture.
Det kan også være det tager længere tid.
Jeg løb mit første halvmarathon i 2006. Og da jeg kom over stregen tænkte jeg "og det her er der nogen der synes kun er halvvejs  " Men sidste år løb jeg to rigtige Marathons (København & Berlin) og i år er det indtil videre blevet til et(København). Men der gik altså tre år fra 1/2 til 1/1.
Men som sagt det var min historie - nu skal du ud og skrive din.
Glæd dig. Det er en FANTASTISK fornemmelse at krydse mållinien.
"Hvorfor være normal når man kan være lykkelig som gal." |
 |
|
| |
Emne  |
|