| Forfatter |
Emne  |
|
|
Morten Hindberg
Rutineret medlem

Hørsholm
posteringer 56 |
Skrevet - 28/07/2010 : 11:34:02
|
Disclaimer: Lad mig først sig at jeg er fuldstændigt klar over at jeg bare kan lade være med at deltage hvis jeg ikke bryder mig om et arrangement eller prisen på sådan.
Jeg kikkede på Standløbet (http://www.strandloebet.dk/), her er prisen for at deltage 250 kr men indeholder så et foredrag (som jeg personligt ikke er specielt interesseret i) + de støtter Kræftens bekæmpelse. Jeg synes 250 kr er temmeligt meget for et løb. Jeg er klar over et foredrag ofte vil kost langt mere men når nu jeg ikke er specielt interesseret og sandsynligtvis ikke vil gå til det tilføjer det jo ikke rigtigt nogen værdi. Når det så er sagt så er jeg tilmeldt Sparta's Marathon Start Op der koster 270 kr og inkludere en Nike vest som jeg ret beset ikke ved om er min stil/fit etc.
Jeg betaler gerne for at støtte en lokal idrætsklub og også til en vis grad for velgørenhed men når nu bladforlag og radio station arrangere løb der ikke umiddelbart går til ungdomsarbejde eller velgørenhed men er mere PR og en indtægtskilde hvad er så den rigtige deltager pris? Det var en lang smørre men jeg kunne godt tænke mig at høre andres tanker omkring dette?
Vi ses derude
Morten
|
|
|
MartinHojgaard
Æresmedlem

København
posteringer 792 |
Skrevet - 28/07/2010 : 12:07:14
|
Gennemskueligheden i priserne på motionsløb er for nedadgående, og afspejler, at flere store aktører (mediehuse, professionelle arrangører mv) er kommet på banen.
Ofte får man en t-shirt med i købet, til gengæld stiger tilmeldingsgebyret mere, end t-shirten koster i indkøb, dvs. arrangørens profit øges ved inklusion af t-shirten. En stigende del af motionsløbenes kunder er erhvervskunder, hvorfor der i endnu højere grad skrues op for prisen, i det virksomhederne ser det som en billig form for personalepleje. Tidligere var f.eks firmabetalt deltagelse i motionsløb under bagatelgrænsen for indberetning til Skat, og i regnskabsmæssig praksis var det uigennemskueligt, om firmaet havde betalt firmaidræt eller 5km løb med alskens godter (t-shirt, gaver, foredrag).
At inkludere velgørenhed til 3. mand i deltagergebyrer er endnu mere uigennemskueligt og ikke særlig forbrugervenligt. Hvis folk ønsker at donere 100kr til et givent formål, så kan de indbetale direkte til den pågældende forening, i stedet for på mystisk vis at betale et beløb til en kommerciel aktør, som så kanaliserer noget videre til den pågældende organisation. Desuden mister man muligheden for at trække sin donation fra på selvangivelsen, hvis man "donerer" ad omveje.
Alt i alt: Mystiske gaver/foredrag/t-shirts/støttekroner blandet sammen med motionsløb = uigennemskueligt og fordyrende
Fortsætter tendensen, kunne jeg godt forestille mig, at forbrugerstyrelsen gik ind i sagen for at regulere på området.
Lazyrun - resultater med et minimum af slid |
 |
|
|
jandersen
Æresmedlem

posteringer 217 |
Skrevet - 28/07/2010 : 12:10:09
|
Hej morten.
Jeg kan kun bakke op om det du skriver. Det er efterhånden blevet mega dyrt at deltage i mange af de forskellige løb rundt omkring. Flere steder koster det 250 kr.og opefter for en ½ marathon, og mange steder ligger priserne på 10 km løb på 150 til 200 kr. Det er gerne de "store" der tager de vildeste priser, og de små foreninger, der skal lave en lille skilling til klubkassen, der tager priser der er til at komme i nærheden af.
Jeg faldt over disse små løb, hvor man kan komme til at løbe 5 ell. 10 km for en flad 50 kr seddel, og det er da til at have med at gøre.
http://www.llmo.dk/content/news/News_Item.asp?content_ID=121 http://kertemindemotion.dk/amandalobet.htm http://www.fyens.dk/article/1651516:Kerteminde--Loeb-for-livet---og-for-gevinsterne
Og der er masser af andre små løb rundt omkring hvor man kan løbe marathon for 100 kr.
Men når man så ser på de store populære løb ala lillebælt hvor det koster 350 kr at være med, og hvor der er udsolgt, må man jo bare konstatere at prisen jo passer, ellers ville det vel ikke være noget problem at få udsolgt.
At man så mange steder kan få trøjer og andet tingel tangel er for mig totalt lige gyldigt, da jeg hellere ville give en fair pris for at løbe, og så købe mit tøj hos den lokale grej dealer. Men der er jo kun os selv til at gøre noget ved det, og det må være at holde os væk fra de dyre løb og støtte noget mere op om de små.
Hilsen Jan |
 |
|
|
MartinHojgaard
Æresmedlem

København
posteringer 792 |
Skrevet - 28/07/2010 : 15:04:03
|
Kilometerprisen på motionsløb går kun en vej, og det er op. Med "Strandløbet" rammer man en kilometerpris på 50kr/km (25kr/km for 10km), hvis man løber 5'eren, hvilket må være ny danmarksrekord. Til sammenligning kostede Urbanløbet i 2009 "kun" 17,5kr/km (http://lazyrun.wordpress.com/ugens-top-5/)
Lazyrun - resultater med et minimum af slid |
 |
|
|
ulsøe
Almindeligt medlem

Silkeborg
posteringer 22 |
Skrevet - 28/07/2010 : 22:22:17
|
Jeg er fuldstændig enig i de foregående indlæg..
Der er dog også de faktorer, at mange deltagere forudsætter DAF-opmålte ruter og tidtagning. For tidtagning er minimum kr. 40.000,- slet ikke ualmindeligt og ved 1000 deltagere stiger denne pris til i omegnen af kr. 60.000,- og derfor skal der altså penge ind hvis der også skal være til klubkassen.
Jeg er dog enig i, at det er dyrt med kr. 350,- for deltagelse i et halvmarathon - hvilket så også er årsagen til, at jeg fravælger disse løb... |
 |
|
|
karimirak
Stjernemedlem

Vodskov
posteringer 160 |
Skrevet - 29/07/2010 : 11:18:20
|
Hej
Motionløb er et mål for sig selv . Det skal ikke misbruge til andet mål .
Mvh. www.karimirak.dk |
 |
|
|
StjernholmJr
Stjernemedlem

Vejle
posteringer 165 |
Skrevet - 29/07/2010 : 12:01:51
|
Det er jo grundlæggende udbud og efterspørgsel.
Personligt synes jeg ikke 350,- for lillebælt er dyrt, for det er et løb hvor langt de fleste ting fungerer super.
5-600 for Cph marathon synes jeg til gengæld var bondefangeri.
Hvis vi dropper de "store" løb og støtter op om de "små", vil vi nok se at prisen falder på de store og stiger på de små. Sådan fungerer markedsmekanismerne jo i langt de fleste tilfælde.
Så er der heldigvis altid nogle ildsjæle som alene laver løb for løbenes skyld og ikke for profit til hverken firma eller klubkasse. Det er nok der vi skal hænge vores hat hvis vi vil have billigere løb.
Vh StjernholmJr.....http://bstjernholm.blogspot.com/
Tanker flytter intet alene |
 |
|
|
hjulben
Æresmedlem

posteringer 2283 |
Skrevet - 29/07/2010 : 13:27:57
|
Man kan måske også spørge sig selv hvad man vil have for sine penge.
Er det korrekte tid, med chip på opmålt rute. Er det noget socialt.
skal der være væske diplom trøje osv.
Jeg synes tendensen er at der nu skal løbes med chip, men ruten er ikke daf opmålt. Så den er ikke nøjagtig, hvad skal man så med nøjagtig tid, man kan jo kun samenligne sin tid med det samme løb. mange gange startes tiden ikke når du løber over startmåtten men når skudet går, ja det giver jo heller ikke korrekt tid. Men de fleste tager jo lidt ekstra for at få det lavet med chip trods det, at du ikke for en mere nøjagtig tid på dit løb. Grunden er at der kan forud tilmeldes hvorved arrangørene slipper nemmere om ved det, løberen har ikke de store fordele men de betaler mere for det
Jeg synes ikke små løb bør koste mere end 50- 80 kr.
Jeg ønsker heller ikke t- shirt, men vil gerne se min tid, og have nogle gode oplevelser med menesker jeg kender.
Bib bib jeg er løbet |
 |
|
|
Greve
Rutineret medlem

Tommerup
posteringer 50 |
Skrevet - 29/07/2010 : 19:02:13
|
Hej
Hvis man vil pröve at löbe et motionslöb, hvor det er arrangeret af nogen ildsjäle som arrangere löb for de, de synes det er sjovt.
Så gå ind på www.LE/BLEU.dk hjemmeside og tilmeld jer Off-Roaden Det er billigt og sindsygt sjovt.
Thomas Greve |
 |
|
|
hjulben
Æresmedlem

posteringer 2283 |
|
| |
Emne  |
|